Ogólne zasady kontroli biletów przez kontrolerów w Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej
Z uwagi na różnorodność stosowanych rozwiązań w poszczególnych kanałach dystrybucji biletów prosimy o zapoznanie się z obowiązującymi zasadami sprzedaży biletów oraz Regulaminem wybranego kanału dystrybucji biletów.
- Pasażer, który podróżuje (przewozi bagaż lub zwierzęta) niezgodnie z obowiązującym Cennikiem zobowiązany jest do uiszczenia właściwej należności za przewóz oraz opłaty dodatkowej. Druk opłaty dodatkowej za przejazd bez ważnego biletu zastępuje bilet. Za naruszenie taryfy uważa się jazdę bez ważnego biletu, a w szczególności jazdę:
- bez biletu (jednorazowego, okresowego),
- z biletem nieskasowanym,
- z biletem wielokrotnie skasowanym,
- z biletem zniszczonym (w tym podrobionym lub przerobionym),
- z biletem niewypełnionym, wypełnionym nieprawidłowo lub w przypadku gdy z biletu korzysta inna osoba niż wymieniona na nim (dotyczy biletów okresowych imiennych),
- z biletem o zaniżonej opłacie,
- z biletem okazanym w formie niezgodnej z obowiązującym Regulaminem wybranego Operatora Aplikacji Mobilnej, e‑sklepu, Kasowników Mobilnych,
- z biletami, które nie obowiązują na liniach Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej,
- bez ważnego dokumentu uprawniającego do bezpłatnego/ulgowego przejazdu. - W przypadku stwierdzenia braku ważnego biletu lub braku dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu kontroler pobiera właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawia wezwanie do zapłaty.
- Podczas wykonywania przez kontrolera, czynności związanych z wypisywaniem druku wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej, Pasażer jest zobowiązany pozostać w pojeździe aż do ich zakończenia.
- Kontroler ma prawo:
a) w przypadku odmowy zapłacenia należności ze strony Pasażera – żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie jego tożsamości;
b) w przypadku niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu – ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub Straży Miejskiej, które zgodnie z obowiązującymi przepisami mają prawo do zatrzymania podróżnego i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości – w tym przypadku, do czasu przybycia ww. funkcjonariuszy, Pasażer jest zobowiązany pozostać w miejscu przeprowadzania kontroli lub w innym miejscu wskazanym przez kontrolera. - W przypadku otrzymania wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej, wpłaty można dokonać:
a) przelewem (w tytule podając nr sprawy) na konto w Banku Pekao S.A. o nr: 14 1240 4142 1111 0010 9543 2815;
b) bezpośrednio w Dziale Kas Biletowych i Obsługi Pasażera MZK, Bielsko-Biała, ul. Długa 50, pokój nr 21 (parter), w dni robocze w godz. 7:00–14:00 (tel. 33 814 35 11, wew. 291). - W razie nieuiszczenia wpłaty w wyznaczonym terminie będą naliczane odsetki ustawowe i koszty windykacji.
- Opłata dodatkowa za:
a) przejazd bez odpowiedniego dokumentu przewozu, za przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu wynosi:
- do 7 dni: 175 zł + właściwa należność za przejazd (50-krotność ceny biletu jednorazowego pomniejszona o 30%);
- do 30 dni: 250 zł + właściwa należność za przejazd (50-krotność ceny biletu jednorazowego).
b) naruszenie przepisów o przewozie rzeczy lub zwierząt wynosi: 100 zł + właściwa należność za przejazd (20-krotność ceny biletu jednorazowego).
c) nieuzasadnione spowodowanie zatrzymania lub zmiany trasy środka transportu wynosi: 750 zł (150-krotność ceny biletu jednorazowego). - Jeśli opłata dodatkowa zostanie uiszczona w ciągu 7 dni od daty wystawienia jej wysokość jest obniżana o 30% (jak wyżej).
- Jeżeli pasażer w czasie kontroli nie okaże imiennego biletu lub dokumentu uprawniającego go do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu, jest zobowiązany w ciągu 7 dni do jego okazania w Dziale Kas Biletowych i Obsługi Pasażera MZK i uiszczenia opłaty manipulacyjnej w wysokości 25 zł (5‑krotność ceny biletu jednorazowego).
- Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej Sp. z o.o. jako wierzyciel informuje, że w przypadku nieuregulowania zobowiązania wymagającego od co najmniej 30 dni, przekaże dane dotyczące pasażera i jego zobowiązania pieniężnego do Krajowego Rejestru Długów Biuro Informacji Gospodarczej S.A. (51–214 Wrocław, ul. Danuty Siedzikówny 12), zgodnie z aktualną ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.
- Skargi dotyczące kontroli biletów i odwołania od nałożonych opłat dodatkowych można składać pisemnie lub osobiście w siedzibie MZK przy ul. Długiej 50 w Dziale Kas Biletowych i Obsługi Pasażera.
W kwestiach nieokreślonych w powyższych zasadach ma zastosowanie ustawa Prawo przewozowe oraz Regulamin przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym.
Opłaty dodatkowe
Ogólne zasady postępowania MZK w Bielsku-Białej w przypadku windykacji i egzekucji należności z tytułu opłat dodatkowych — tzw. mandatów nałożonych za jazdę bez ważnego dokumentu przewozu osób lub bagażu (biletu)
- Wprowadzenie danych osobowych dłużnika do systemu informatycznego „Windykator” oraz wystawienie i doręczenie pisemnego Wezwania do zapłaty – listownie lub bezpośrednio przez windykatorów.
- W przypadku nie uiszczenia w określonym terminie kwoty długu — przekazanie danych osobowych dłużnika do:
a) policji i sądu rejonowego – który orzeka w sprawach postępowań o wykroczenie, na podstawie Ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. 2023 poz. 2119, z późn. zm.), art. 121 § 1: “Kto, pomimo nieuiszczenia dwukrotnie nałożonej na niego kary pieniężnej określonej w taryfie, po raz trzeci w ciągu roku bez zamiaru uiszczenia należności wyłudza przejazd koleją lub innym środkiem lokomocji podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.” Z uwagi na uproszczony tryb postępowania rozprawy toczą się nawet bez obecności obwinionego, a wyroki mogą być wydawane zaocznie w dniu wszczęcia procesu. Po uprawomocnieniu się wyroku skazującego na karę aresztu za wykroczenie, dane osoby skazanej zostają automatycznie umieszczone w Krajowym Rejestrze Karnym Ministerstwa Sprawiedliwości, w wyniku czego osoba taka otrzymuje status osoby karanej.
b) Krajowego Rejestru Długów — zarejestrowani w KRD dłużnicy tracą wiarygodność w kontaktach handlowych, mają utrudniony dostęp do usług finansowych (kredyty, zakupy ratalne, leasing), telekomunikacyjnych (możliwość kupna telefonu w cenie promocyjnej), multimedialnych (telewizja kablowa, szerokopasmowy dostęp do Internetu), wynajmu lokali (mieszkania, biura, magazyny). Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej Sp. z o.o., jako wierzyciel w przypadku nieuregulowania zobowiązania wymagalnego od co najmniej 30 dni, przekaże dane dotyczące pasażera i jego zobowiązania pieniężnego do Krajowego Rejestru Długów Biuro Informacji Gospodarczej S.A (51–214 Wrocław, ul. Danuty Siedzikówny 12), zgodnie z aktualną ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.
c) firmy windykacyjnej – profesjonalnie zajmującej się ściąganiem nawet minimalnych długów. Wystarczy już jeden niezapłacony mandat, aby tego typu firma rozpoczęła czynności ustalające składniki majątkowe dłużnika, które mógłby zająć Komornik Sądowy na podstawie Ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. — Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. 2023 poz. 1550, z późn. zm.) art. 845 (zajęcie ruchomości), art. 881 (zajęcie wynagrodzenia za pracę), art. 889 (zajęcie konta bankowego). Działalność firm windykacyjnych charakteryzuje się szerokim zakresem możliwości i sprawdzonymi metodami w ustalaniu dokładnego adresu dłużnika, np. w przypadku zmiany miejsca zamieszkania.
Uwaga: w przypadku zaangażowania w sprawę firmy windykacyjnej i/lub sądu kwota długu jest dodatkowo powiększona o odsetki ustawowe, koszty procesu, itd.
Podstawa prawna
Uchwała Nr XXVII/686/2013 w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych oraz opłaty manipulacyjnej w przewozach środkami lokalnego transportu zbiorowego
Uchwała nr VI/101/2011 Rady Miejskiej w Bielsku-Białej z dnia 12 kwietnia 2011 r. Regulamin przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym Rozdział V Zasady prowadzenia kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu.