Rozdział 1.
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1. 1. Regulamin przewozu osób i bagażu w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez Miasto Bielsko-Biała, zwany dalej „Regulaminem”, określa warunki obsługi podróżnych, warunki odprawy oraz warunki przewozu osób i bagażu a także podmiot właściwy do przyjmowania skarg i reklamacji wynikających z realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz terminy rozpatrywania skarg i reklamacji w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez Miasto Bielsko-Biała.
2. Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
1) Organizator – Miasto Bielsko-Biała pełniące funkcję organizatora publicznego transportu zbiorowego, powierzające Operatorowi świadczenie usług w zakresie lokalnego transportu zbiorowego,
2) pojazd – środek transportu, za pomocą którego Operator świadczy przewozy,
3) Operator – Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej Sp. z o.o.,
4) przewóz – transport osób i bagażu wykonywany przez Operatora, pomiędzy wejściem do pojazdu komunikacji miejskiej, a wyjściem z tego samego pojazdu podczas tego samego kursu,
5) pasażer – (użytkownik) osoba, która zawarła umowę przewozu,
6) cennik – opłaty określone przez obowiązujące zarządzenie Prezydenta Miasta Bielska-Białej w sprawie ustalenia cen za usługi przewozowe komunikacji miejskiej organizowanej przez Miasto Bielsko-Biała,
7) kontroler – osoba upoważniona przez Operatora do kontroli biletów, w tym także kierujący pojazdem,
8) bilet – nośnik informacji w postaci papierowej albo elektronicznej uprawniający pasażera do przejazdu pojazdami komunikacji miejskiej, emitowany przez Organizatora, dystrybuowany przez Operatora, zakupiony za pośrednictwem danego kanału sprzedaży, tj.: E‑sklepu MZK, aplikacji mobilnych, kasowników mobilnych, biletomatów, w Punktach Obsługi Pasażera, punktach sprzedaży biletów lub u kierujących pojazdem. Regulaminy stanowiące o zasadach zakupu biletu w danym kanale sprzedaży dostępne są na stronie: komunikacja.bielsko-biala.pl,
9) E‑sklep MZK – internetowy serwis sprzedaży umożliwiający pasażerom zakup biletów długookresowych,
10) kasownik mobilny – certyfikowane urządzenie służące do sprzedaży biletów, zainstalowane w pojazdach Operatora, umożliwiające pasażerom zakup biletów elektronicznych przy użyciu imiennej zbliżeniowej karty płatniczej (karty EMV) oraz weryfikację ważności tychże biletów,
11) aplikacja mobilna – instalowane na urządzeniu użytkownika oprogramowanie zewnętrznego dostawcy aplikacji telefonicznej, umożliwiające zakup biletów,
12) Karta Pasażera Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej (Karta Pasażera KMBB) – karta stanowiąca elektroniczny nośnik danych w formie zbliżeniowej dla posiadanych przez jej użytkownika:
a) biletów okresowych,
b) uprawnień do przejazdów,
13) kasownik na bilet papierowy – urządzenie służące do skasowania biletów papierowych, zainstalowane w pojazdach Operatora,
14) skasowanie biletu – nadanie biletowi cech ważności za pośrednictwem:
a) kasownika na bilet papierowy poprzez umieszczenie na bilecie ciągu znaków potwierdzającego jego ważność,
b) kasownika mobilnego poprzez prawidłowe przypisanie biletu do zbliżeniowej karty płatniczej,
c) aplikacji mobilnych poprzez potwierdzenie zakupu i wyświetlenie aktywnego biletu na ekranie telefonu,
d) E‑sklepu MZK, poprzez przypisanie biletu do Karty Pasażera KMBB, zbliżeniowej karty płatniczej lub wygenerowanie biletu w formie kodu QR (w wersji papierowej lub elektronicznej),
e) Punktu Obsługi Pasażera — poprzez przypisanie biletu do karty Pasażera KMBB lub zbliżeniowej karty płatniczej.
§ 2. Do przestrzegania Regulaminu zobowiązane są wszystkie osoby uczestniczące w procesie przewozu.
§ 3. 1. Podczas przewozu, w celu zapewnienia bezpieczeństwa i egzekwowania postanowień Regulaminu oraz innych przepisów prawa, pasażerowie stosują się do poleceń wydawanych przez kierujących oraz innych osób upoważnionych przez Organizatora lub Operatora.
2. W przypadku awarii pojazdu i braku możliwości kontynuowania jazdy kierujący pojazdem jest zobowiązany do poinformowania pasażerów o tym fakcie ze wskazaniem informacji o podstawieniu pojazdu rezerwowego i kontynuowaniu jazdy lub możliwości realizacji podróży alternatywną linią.
3. W przypadku konieczności zmiany trasy przejazdu kierujący pojazdem jest zobowiązany na ostatnim przystanku przed odcinkiem objętym zmianą do poinformowania pasażerów o zmianie przebiegu linii, możliwości opuszczenia pojazdu na przystanku lub kontynuowania podróży alternatywną trasą.
§ 4. Organizator i Operator nie odpowiadają za szkody spowodowane siłą wyższą lub powstałe w szczególności w wyniku przerw, opóźnień w ruchu pojazdów lub czasowych zmian trasy przejazdu, zatorów komunikacyjnych, zamknięć lub blokad ulic, zmian organizacji ruchu, awaryjnych zamknięć dróg lub szlaków kolejowych przez zarządcę oraz inne organy uprawnione do wydawania zarządzeń i poleceń o charakterze porządkowym lub administracyjnym.
§ 5. 1. Znalazca rzeczy pozostawionej w pojeździe powinien powiadomić o jej znalezieniu kierującego pojazdem.
2. Rzeczy znalezione w pojazdach zostają zdeponowane w siedzibie Operatora. Szczegółowe informacje o rzeczach znalezionych w pojazdach dostępne są na stronie: mzk.bielsko.pl.
§ 6. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie zastosowanie mają odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego, ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1262 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2778 z późn. zm.), a także innych aktów prawnych wydanych na podstawie powyższych ustaw.
Rozdział 2.
ZASADY PRZEWOZU OSÓB
§ 7. 1. Za zawarcie umowy przewozu uważa się moment wejścia pasażera do pojazdu. Bezpośrednio po wejściu do pojazdu pasażer ma obowiązek skasować bilet w jeden ze sposobów określonych w § 1 ust. 2 pkt 14 (nie dotyczy osób uprawnionych do przejazdów bezpłatnych oraz osób już posiadających ważny bilet).
2. Wsiadanie do pojazdu i wysiadanie z niego odbywa się wszystkimi drzwiami i dozwolone jest tylko na przystankach komunikacyjnych oraz po zatrzymaniu się pojazdu. Pierwszeństwo przed wsiadającymi mają osoby opuszczające pojazd oraz osoby ze szczególnymi potrzebami. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (wstrzymanie ruchu przez służby porządkowe, awaria pojazdu) kierujący może umożliwić pasażerom opuszczenie pojazdu poza przystankiem. W takim przypadku kierujący i pasażerowie są zobowiązani do zachowania najwyższej ostrożności.
3. Wsiadanie do pojazdu osób ze szczególnymi potrzebami poruszających się na wózkach inwalidzkich lub osób z wózkiem dziecięcym odbywa się oznakowanymi drzwiami. Osoby te oczekują na przystanku w widocznym miejscu i sygnalizują zamiar wejścia do pojazdu przez podniesienie ręki.
4. Kierujący pojazdem zobowiązany jest do udzielenia pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami przy wejściu i wyjściu z pojazdu oraz do rozłożenia rampy wjazdowej umożliwiającej dostęp do pojazdu, gdy zostanie zasygnalizowana taka potrzeba.
5. Zabrania się wsiadania i wysiadania z pojazdu:
1) podczas ruchu pojazdu,
2) przed całkowitym otwarciem drzwi pojazdu,
3) po sygnale oznajmiającym zamknięcie drzwi lub odjazd pojazdu.
6. Pasażerowie zobowiązani są opuścić pojazd na ostatnim przystanku na trasie:
1) gdy jest to wyznaczony przystanek końcowy dla pasażerów wysiadających,
2) gdy pojazd zakończył obsługę danego kursu,
3) gdy zachodzi konieczność dokonania czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy,
4) na polecenie kierującego pojazdem.
7. Wsiadanie do pojazdu na przystankach początkowych dozwolone jest za zgodą kierującego pojazdem, po zakończeniu czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy i po podstawieniu się na ten przystanek.
8. Kierujący pojazdem jest zobowiązany podstawić pojazd na przystanek początkowy po zakończeniu czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy bezpośrednio przed godziną odjazdu celem umożliwienia osobom oczekającym na przystanku zajęcia miejsca w pojeździe oraz punktualną realizacją odjazdu z tego przystanku.
9. Kierujący pojazdem zobowiązany jest zatrzymać pojazd na przystanku „na żądanie”, jeżeli oczekują na nim pasażerowie. Na takim przystanku pasażer zobowiązany jest oczekiwać w widocznym dla kierującego miejscu poprzez zajęcie miejsca w pobliżu krawędzi przystanku (w bezpiecznej od niej odległości) lub zasygnalizować chęć wsiadania poprzez wyraźne i zdecydowane podniesienie ręki w momencie zbliżania się autobusu do przystanku.
10. Pasażer zamierzający wysiąść na przystanku „na żądanie” zobowiązany jest zasygnalizować chęć opuszczenia pojazdu poprzez naciśnięcie przycisku z napisem „stop” lub „drzwi”. Czynność ta powinna być dokonana z wyprzedzeniem umożliwiającym bezpieczne zatrzymanie pojazdu na przystanku przez kierującego. W przypadku dużej liczby pasażerów w pojeździe, kierujący zobowiązany jest każdorazowo zatrzymać pojazd na przystanku „na żądanie”. Kierujący pojazdem ma prawo nie otworzyć drzwi, w obszarze których nie zasygnalizowano zamiaru wysiadania.
11. W pojazdach wyposażonych w zewnętrzny i wewnętrzny system otwierania drzwi pasażer samodzielnie otwiera drzwi przez naciśnięcie odpowiednio oznakowanego przycisku „Przycisk otwierania drzwi” (nie dotyczy pasażerów ze szczególnymi potrzebami, w szczególności niewidomych, niedowidzących, poruszających się z białą laską lub psem asystującym).
§ 8. 1. W pojazdach znajdują się wydzielone i oznaczone znakiem graficznym (symbolizującym dane uprawnienie) miejsca dla osób ze szczególnymi potrzebami, tj.:
1) osób z niepełnosprawnościami, starszych lub o ograniczonej zdolności ruchowej,
2) osób poruszających się na wózkach inwalidzkich,
3) osób z dzieckiem w wózku dziecięcym lub bez wózka,
4) kobiet w ciąży.
2. Pasażerowie, o których mowa w ust. 1, mają pierwszeństwo w zajmowaniu miejsc dla nich wydzielonych. Pozostali pasażerowie zobowiązani są do zwolnienia oznaczonych miejsc na każde żądanie osoby uprawnionej.
3. W celu zapewnienia bezpiecznego przejazdu, pasażerowie ze szczególnymi potrzebami korzystający z wózków inwalidzkich lub innych przedmiotów ortopedycznych, zobowiązani są do ich zabezpieczenia (wózek musi być ustawiony w wyznaczonym miejscu i unieruchomiony za pomocą hamulca lub blokady). W przypadku, gdy w pojeździe znajdują się pasy lub inne urządzenia zabezpieczające przeznaczone dla osób ze szczególnych potrzebami, osoby te zobowiązane są skorzystać z tych urządzeń.
4. Opiekunowie przewożonych w wózkach dzieci zobowiązani są do zabezpieczenia dziecka przed wypadnięciem z wózka (poprzez zapięcie pasów, szelek bądź innego wyposażenia wózka) oraz do zabezpieczenia wózka przed przemieszczaniem się wewnątrz pojazdu poprzez zaciągnięcie hamulca i ustawienie wózka równolegle do osi pojazdu, tyłem dziecka do kierunku jazdy. Wsiadanie do pojazdu z wózkiem dziecięcym powinno odbywać się przodem (wózek przed osobą wsiadającą), a wysiadanie tyłem (wózek za osobą wysiadającą).
5. Pasażerowie zajmujący miejsca stojące w czasie jazdy powinni dla zachowania bezpieczeństwa trzymać się uchwytów i poręczy.
6. Pasażerowie nie powinni utrudniać wejścia i wyjścia z pojazdu innym pasażerom. 7. Pasażerowie nie mogą zajmować miejsc w pobliżu kierującego pojazdem w sposób ograniczający jego pole widzenia, rozmawiać z kierującym w czasie jazdy, przebywać w kabinie kierującego ani zachowywać się w sposób utrudniający prowadzenie pojazdu.
§ 9. W pojazdach Operatora zabrania się:
1) otwierania drzwi pojazdu podczas jazdy lub podczas zatrzymania poza przystankiem,
2) używania w nieuzasadnionych przypadkach urządzeń alarmowych, hamulca bezpieczeństwa, awaryjnego otwierania drzwi, wyjść awaryjnych, środków ochrony przeciwpożarowej oraz innych urządzeń technicznych,
3) zanieczyszczania i zaśmiecania lub niszczenia urządzeń i wyposażenia,
4) wychylania się z pojazdu i opierania się o drzwi podczas jazdy,
5) przebywania w promieniu pracy skrzydeł drzwi w czasie ich uruchamiania oraz przebywania w bezpośrednim sąsiedztwie drzwi sterowanych fotokomórką, w sposób uniemożliwiający ich zamknięcie,
6) siadania na barierkach ochronnych, poręczach i uchwytach oraz na podłodze,
7) palenia tytoniu oraz używania e‑papierosów,
8) spożywania napojów alkoholowych oraz środków odurzających,
9) spożywania napojów i artykułów żywnościowych, jeżeli może to spowodować zabrudzenie pozostałych pasażerów lub zanieczyszczenie pojazdu,
10) przebywania w pojeździe na łyżworolkach, wrotkach, deskorolkach, rowerach lub podobnych urządzeniach,
11) gry na instrumentach muzycznych i korzystania z urządzeń nagłaśniających bez zgody Organizatora,
12) żebrania i sprzedaży obnośnej,
13) wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu podczas jazdy lub postoju,
14) wykonywania czynności niedozwolonych w miejscach publicznych lub mogących narazić inne osoby lub mienie na szkody lub obrażenia,
15) kwestowania, nalepiania plakatów i ogłoszeń bez zgody Operatora/Organizatora,
16) rozrzucania i rozdawania ulotek oraz materiałów reklamowych,
17) zakłócania w inny sposób spokoju pasażerów,
18) używania otwartego ognia,
19) pozostawiania bez nadzoru zwierząt, bagażu i innych przewożonych ze sobą rzeczy,
20) umieszczania na miejscach siedzących nóg, zwierząt lub przedmiotów mogących je uszkodzić lub zanieczyścić,
21) przewozu broni, z wyłączeniem broni będącej w posiadaniu funkcjonariuszy uprawnionych do jej przewozu na podstawie odrębnych przepisów.
§ 10. 1. Kierujący pojazdem lub inna upoważniona przez Organizatora/Operatora osoba może odmówić przewozu osób zagrażających bezpieczeństwu lub porządkowi, niestosujących się do przepisów określonych Regulaminem lub innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa przy przewozie osób, w szczególności osób nietrzeźwych lub uciążliwych dla innych pasażerów.
2. Osoby, które pomimo odmowy ich przewiezienia wsiadły do pojazdu lub nie przestrzegają Regulaminu lub innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa przy przewozie i pomimo upomnienia nie stosują się do wskazówek i żądań osób wymienionych w ust. 1, zobowiązane są opuścić pojazd na ich wezwanie.
3. Osoby nieposiadające ważnego biletu, odmawiające zapłacenia należności za przewóz i odmawiające okazania dokumentu tożsamości kontrolerowi biletów są obowiązane opuścić pojazd na wezwanie kierującego pojazdem lub kontrolera.
§ 11. 1. W przypadkach szczególnych, takich jak np. zagrożenie zdrowia lub życia, popełnienie przestępstwa, zakłócenie porządku, naruszenie przepisów regulujących przewóz osób i bagażu lub wnoszenia odpłatności za przewóz, kierujący pojazdem uprawniony jest do zmiany ustalonej trasy przejazdu w celu skorzystania z pomocy odpowiednich służb, w szczególności Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej, placówki służby zdrowia. Kierujący pojazdem uprawniony jest również do doraźnej zmiany trasy przejazdu w przypadku wypadku lub czasowych zamknięć drogi — za zgodą dyspozytora Operatora.
2. Za spowodowanie zatrzymania lub zmiany trasy środka transportowego bez uzasadnionej przyczyny, pasażer zobowiązany jest uiścić opłatę dodatkową w wysokości określonej w obowiązującej uchwale Rady Miejskiej w Bielsku-Białej w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych oraz opłaty manipulacyjnej w przewozach środkami lokalnego transportu zbiorowego.
3. Uiszczenie opłaty dodatkowej za spowodowanie zatrzymania lub zmiany trasy środka transportowego bez uzasadnionej przyczyny, nie zwalnia sprawcy tego zdarzenia od odpowiedzialności za pokrycie rzeczywistej szkody w wysokości przewyższającej nałożoną opłatę.
4. Pasażer odpowiada za wszelkie szkody wyrządzone Organizatorowi, Operatorowi lub innym osobom, na zasadach określonych w przepisach prawa.
5. W przypadku ujawnienia szkody w pojeździe, w tym w szczególności szkody powstałej w wyniku działania osób trzecich pasażer powinien powiadomić o tym fakcie niezwłocznie kierującego pojazdem.
§ 12. 1. Pojazdy należące do Operatora mogą być wyposażone w monitoring wizyjny.
2. Monitoring wizyjny realizowany jest zgodnie z regulacjami wewnętrznymi Operatora, w szczególności Regulaminem zarządzania monitoringiem wizyjnym.
3. Pojazdy objęte monitoringiem wizyjnym są oznaczone stosownym symbolem graficznym umieszczonym przy wejściach do pojazdu.
4. Informacja o przetwarzaniu danych osobowych w związku z monitoringiem wizyjnym wywieszona jest w części pasażerskiej autobusu.
Rozdział 3.
ZASADY PRZEWOZU BAGAŻU I ZWIERZĄT
§ 13. 1. Pasażer jest zobowiązany do posiadania w czasie przejazdu i okazania w czasie kontroli:
1) ważnego biletu (w tym umożliwienia odczytania danych biletu przez czytnik kontrolerski),
2) oryginału dokumentu uprawniającego go do korzystania z biletu – zgodnie z obowiązującym zarządzeniem Prezydenta Miasta Bielska-Białej w sprawie uprawnień do przejazdów bezpłatnych i ulgowych w komunikacji miejskiej organizowanej przez Miasto Bielsko-Biała,
3) dowodu osobistego lub innego dokumentu ze zdjęciem umożliwiającego potwierdzenie tożsamości pasażera (np. paszport, legitymacja szkolna, studencka, mObywatel), jeśli zakupiony bilet jest imienny i wymaga takiej weryfikacji.
2. Do osób uprawnionych do przejazdów bezpłatnych stosuje się odpowiednio ust. 1 pkt 2.
3. Zakup biletów możliwy jest za pośrednictwem następujących kanałów dystrybucji: elektronicznych kanałów sprzedaży (E‑sklepu MZK, kasowników mobilnych, aplikacji mobilnych), biletomatów, Punktów Obsługi Pasażera, punktów sprzedaży biletów lub u kierujących pojazdem. Przed zakupem biletu w wybranym kanale sprzedaży, pasażer jest zobowiązany do zapoznania się z jego regulaminem.
4. Kierujący pojazdem może prowadzić sprzedaż określonych rodzajów biletów, jednak wyłącznie podczas postoju na przystankach i za odliczoną gotówkę. Może on odmówić sprzedaży biletów w przypadku niespełnienia powyższego warunku, a także w razie opóźnienia pojazdu większego niż 5 minut w stosunku do rozkładu jazdy. Sprzedaż biletów przez kierującego pojazdem jest jedynie rozszerzeniem sieci sprzedaży biletów Organizatora,
5. Brak możliwości zakupu biletu w danym kanale sprzedaży nie zwalnia pasażera z odpowiedzialności za przejazd bez ważnego biletu.
6. Za bilet ważny uważa się bilet spełniający łącznie poniższe warunki:
1) został zakupiony zgodnie z cennikiem, regulaminem danego kanału sprzedaży oraz dla pasażera uprawnionego do korzystania z niego,
2) okres jego ważności się rozpoczął i jeszcze nie upłynął,
3) jego cena jest odpowiednia do odbywanej podróży,
4) został prawidłowo skasowany, tj.: oznaczenia na bilecie papierowym są czytelne lub, gdy bilet posiada formę elektroniczną, został prawidłowo zakupiony oraz we właściwym czasie.
7. Pasażer korzystający z biletu zakupionego poprzez E‑sklep MZK, kasownik mobilny lub aplikację mobilną, ma obowiązek zakończyć proces jego zakupu najpóźniej bezpośrednio po wejściu do pojazdu Operatora (przed zajęciem miejsca siedzącego).
8. Skasowanie biletu papierowego powinno nastąpić bezpośrednio po wejściu do pojazdu Operatora (przed zajęciem miejsca siedzącego). Kasując bilet papierowy pasażer zobowiązany jest do sprawdzenia poprawności skasowania, tj. czytelności ciągu znaków na bilecie papierowym. W przypadku stwierdzenia braku ciągu znaków należy skasować bilet w innym kasowniku, a w sytuacji stwierdzenia niesprawności wszystkich kasowników, bądź nieczytelnego ciągu znaków, zgłosić bezzwłocznie powyższe okoliczności kierującemu pojazdem.
9. Skasowanego biletu nie wolno odstępować innej osobie, należy go zachować na czas przejazdu.
10. W przypadku awarii lub uszkodzenia pojazdu w czasie jazdy, pasażerowi posiadającemu skasowany bilet przysługuje prawo kontynuowania podróży na podstawie tego biletu następnym pojazdem linii przebiegającej tą samą trasą.
§ 14. 1. Pasażer może, z zachowaniem szczególnej ostrożności, przewozić w pojeździe bagaż (w tym również rower/hulajnogę/urządzenie transportu osobistego/urządzenie wspomagające ruch) lub zwierzę, jeżeli istnieje możliwość umieszczenia ich w pojeździe w taki sposób, aby nie utrudniały przejścia (w tym możliwości swobodnego skorzystania z kasowników) i nie narażały na szkodę osób i mienia innych pasażerów, nie zasłaniały widoczności kierującemu i nie zagrażały bezpieczeństwu ruchu oraz nie powodowały naruszenia realizacji rozkładu jazdy – z zastrzeżeniem zapisów § 14 ust. 2–4 oraz § 15–19.
2. Pasażer może przewozić bagaż podręczny (torbę, plecak, futerał na instrument muzyczny, pomoc szkolną, sprzęt rehabilitacyjny, sprzęt sportowy itp.), którego suma wymiarów pojedynczej sztuki nie przekracza 200 cm, przy pomiarach w skrajnych punktach (długość, szerokość, wysokość)
lub obwodzie.
3. Przewóz bagażu podręcznego o wymiarach większych niż wskazane w ust. 2 możliwy jest wyłącznie za zgodą kierującego.
4. Zabronione jest umieszczanie bagażu lub zwierząt na miejscach przeznaczonych do siedzenia.
5. Pasażer posiadający założony na plecach plecak (turystyczny, podróżny, szkolny, tornister, worek itd.) zobowiązany jest do jego zdjęcia na czas przejazdu.
§ 15. 1. Przewóz roweru możliwy jest tylko i wyłącznie w pojazdach wyposażonych w pasy do przypinania roweru, w ilości 1 rower na 1 pojazd.
2. Warunkiem przewozu roweru jest zajęcie wolnego miejsca, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz jego zabezpieczenie za pomocą pasa, o którym mowa w ust 1.
3. Na żądanie pasażera na wózku inwalidzkim lub z wózkiem dziecięcym, pasażer przewożący rower/wraz z rowerem ma obowiązek ustąpić mu miejsca, a w przypadku braku możliwości swobodnego ustawienia roweru w wyznaczonym miejscu — jest on zobligowany do opuszczenia pojazdu wraz z rowerem. W tej sytuacji osobie opuszczającej pojazd przysługuje prawo złożenia reklamacji w trybie określonym w Rozdziale 5.
4. Wprowadzenie roweru do pojazdu jest zabronione w przypadku braku możliwości jego swobodnego ustawienia w wyznaczonym miejscu.
5. Przewóz roweru podlega opłacie zgodnie z obowiązującym cennikiem.
6. Pasażer przewożący rower oraz urządzenia wymienione w ust. 7 zobowiązany jest do ich unieruchomienia podczas trwania całego przejazdu poprzez zabezpieczenie przed przemieszczeniem, przewróceniem, przechyleniem oraz przed zanieczyszczeniem, uszkodzeniem ciała lub mienia pozostałych pasażerów, uszkodzeniem lub zanieczyszczeniem pojazdu, narażeniem pozostałych pasażerów na niewygody lub ograniczenie im swobody poruszania się po pojeździe.
7. Przy zachowaniu warunków określonych w ust. 6 dopuszcza się przewóz w pojazdach:
1) złożonych i trzymanych w ręku hulajnóg elektrycznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2024, poz. 1251 z późn.zm.),
2) urządzeń transportu osobistego (UTO) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2024, poz. 1251 z późn.zm.), w szczególności:
a) deskorolek elektrycznych,
b) elektrycznych urządzeń samopoziomujących,
3) urządzeń wspomagających ruch w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2024, poz. 1251 z późn.zm.) – np. wrotek, rolek, deskorolek, a także trzymanych w ręku hulajnóg, pod warunkiem ich złożenia (nie dotyczy małych hulajnóg dziecięcych).
8. Zaleca się przewożenie powyższych urządzeń w przeznaczonych do tego pokrowcach.
§ 16. Zabrania się przewożenia w pojazdach:
1) przedmiotów, które mogą wyrządzić szkodę innym pasażerom przez zanieczyszczenie lub uszkodzenie ciała lub ich mienia albo mogą uszkodzić lub zanieczyścić pojazd (np. ostrych narzędzi, niezabezpieczonych przed rozbiciem przedmiotów szklanych, przedmiotów o ostrych krawędziach lub otwartych pojemników ze smarami, farbami, chemikaliami itp.),
2) przedmiotów mogących przeszkadzać innym pasażerom lub narażać ich na inne niedogodności,
3) przedmiotów cuchnących, zapalnych, łatwopalnych, wybuchowych oraz innych materiałów niebezpiecznych,
4) przedmiotów, których przewóz jest zabroniony na podstawie innych przepisów prawa,
5) rowerów lub hulajnóg systemów współdzielonych (tzw. rowerów i hulajnóg miejskich) lub innych wykorzystywanych w działalności komercyjnej,
6) wózków rowerowych i rowerów trójkołowych,
7) wózków transportowych, z wyłączeniem toreb-wózków zakupowych,
8) motorowerów i skuterów wyposażonych w silnik,
9) zwierząt innych niż wskazanych w § 17.
§ 17. 1. Dozwolony jest przewóz psa pod warunkiem, że zwierzę nie zachowuje się agresywnie oraz jest trzymane na smyczy i ma założony kaganiec. Pasażer przewożący psa zobowiązany jest posiadać przy sobie ważny dokument poświadczający aktualność obowiązkowych szczepień psa.
2. W pojazdach można przewozić, oprócz psa, także małe zwierzęta domowe, w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tj. Dz. U. z 2023 r, poz. 1580 z późn. zm.), jeżeli nie są uciążliwe dla pasażerów (np. z powodu hałasu, zapachu). Przewożone zwierzęta powinny być umieszczone w pojemnikach przeznaczonych do przewozu zwierząt (w koszach, transporterach, klatkach) zabezpieczających przed wyrządzeniem szkody osobom trzecim, w sposób umożliwiający bezpieczny przewóz tych zwierząt.
3. Pies asystujący osobie ze szczególnymi potrzebami może być przewożony bez kagańca i bez smyczy, musi natomiast posiadać stosowną uprząż. Osoba niepełnosprawna podróżująca z psem asystującym musi posiadać certyfikat potwierdzający status psa asystującego oraz zaświadczenie o wykonaniu szczepień weterynaryjnych i okazać ten certyfikat i zaświadczenie na wezwanie kontrolującego.
§ 18. Na żądanie kierującego pojazdem lub kontrolera pasażer jest obowiązany:
1) umieścić przewożony bagaż lub zwierzę tak, aby nie utrudniać innym osobom korzystania z pojazdu,
2) opuścić pojazd wraz z przewożonym zwierzęciem, jeżeli jest ono przewożone w sposób sprzeczny z postanowieniami §16 pkt 9 lub § 17,
3) opuścić pojazd wraz z przewożonym bagażem, jeżeli obejmuje on przedmioty określone w § 16 Regulaminu,
4) okazać dokument, o którym mowa w § 17 ust. 1 i 3.
§ 19. 1. Pasażer zobowiązany jest nadzorować przewożony bagaż lub zwierzę oraz podjąć wszelkie czynności niezbędne dla zapobieżenia możliwości powstania szkód spowodowanych przez przewożony bagaż lub zwierzę.
2. Na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa pasażer ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody wyrządzone Organizatorowi, Operatorowi lub innym osobom, w tym pasażerom, w związku z przewożeniem bagażu lub zwierzęcia.
Rozdział 4.
ZASADY PROWADZENIA KONTROLI DOKUMENTÓW PRZEWOZU OSÓB LUB BAGAŻU
§ 20. Operator ma prawo do dokonywania kontroli przewozu na zasadach określonych w ustawie Prawo przewozowe.
§ 21. 1. W czasie pełnienia obowiązków służbowych kontroler zobowiązany jest nosić identyfikator służbowy umieszczony w widocznym miejscu.
2. Kontroler uprawniony jest do sprawdzenia, czy pasażer:
1) podróżuje na podstawie ważnego biletu,
2) jest uprawniony do korzystania z zakupionego biletu,
3) posiada dokumenty poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu.
3. Pasażer, który nie spełnia powyższych warunków, zobowiązany jest do uiszczenia właściwej należności za przewóz oraz opłaty dodatkowej w wysokości określonej odrębnymi przepisami. W tej sytuacji kontroler pobiera właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawia wezwanie do zapłaty.
4. Za jazdę bez ważnego biletu uważa się jazdę:
1) bez biletu,
2) z biletem nieskasowanym, skasowanym nieprawidłowo lub wielokrotnie skasowanym,
3) z biletem nieważnym w danym pojeździe lub którego okres ważności upłynął,
4) z biletem zniszczonym, podrobionym lub przerobionym, w szczególności w sposób niezgodny z uprawnieniami wynikającymi z rodzaju biletu,
5) z biletem zakupionym, rozpoczętym lub skasowanym po rozpoczęciu kontroli biletów w danym pojeździe,
6) z biletem niewypełnionym, wypełnionym nieprawidłowo lub w przypadku gdy z biletu korzysta inna osoba niż wymieniona na nim (dotyczy biletów imiennych),
7) z biletem, który nie obowiązuje na liniach organizowanych przez Miasto Bielsko-Biała,
8) z biletem o zaniżonej opłacie.
5. Kontroler ma prawo:
1) w razie odmowy zapłacenia należności – żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości pasażera,
2) w razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu – ująć pasażera i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub Straży Miejskiej, które mają zgodnie z przepisami prawo jego zatrzymania i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości,
3) w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony – zatrzymać dokument za pokwitowaniem.
6. Podczas wykonywania przez kontrolera czynności związanych z wypisywaniem druku opłaty dodatkowej oraz w przypadku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2 do czasu przybycia funkcjonariusza Policji lub Straży Miejskiej, pasażer, zobowiązany jest oczekiwać w miejscu wskazanym przez kontrolera.
Rozdział 5.
SKARGI I REKLAMACJE
§ 22. 1. Skargi i reklamacje wynikające z realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego pasażer składa w formie pisemnej w siedzibie Operatora (ul. Długa 50, Bielsko-Biała) lub w pozostałych Punktach Obsługi Pasażera. Aktualny wykaz punktów znajduje się na stronie internetowej Organizatora: komunikacja.bielsko-biala.pl. Możliwe jest również złożenie skargi/reklamacji w formie elektronicznej e‑mailem na adres: sekretariat@mzk.bielsko.pl lub poprzez formularz dostępny pod adresem: bilety.mzk.bielsko.pl dla skarg/reklamacji dotyczących E‑sklepu MZK i kasowników mobilnych.
2. Złożona skarga lub reklamacja powinna zawierać:
1) datę sporządzenia skargi/reklamacji,
2) imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania pasażera,
3) załączoną kopię dokumentu dotyczącego zawarcia umowy przewozu lub dane pozwalające zidentyfikować zawartą umowę przewozu, a w przypadku korzystania z przejazdu ulgowego lub bezpłatnego dokumentów potwierdzających uprawnienia do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów,
4) tytuł, roszczenie (ewentualnie wysokość roszczenia) oraz uzasadnienie skargi/reklamacji oraz datę, godzinę i miejsce zdarzenia, numer linii, numer boczny pojazdu oraz kierunek jazdy,
5) podpis pasażera.
3. Pasażer może również wnieść skargę/reklamację bezpośrednio do Organizatora – pisemnie na adres: Wydział Komunikacji Urząd Miejski w Bielsku-Białej, Pl. Ratuszowy 6, Bielsko-Biała oraz w formie elektronicznej e‑mailem na adres: transport@um.bielsko-biala.pl – w szczególności w zakresie rozkładów jazdy i sieci połączeń.
§ 23. 1. Odpowiedź na skargę/reklamację udzielona będzie w terminie do 30 dni od dnia przyjęcia skargi/reklamacji przez Organizatora/Operatora.
2. Jeśli wniesiona skarga/reklamacja nie spełnia warunków, o których mowa w § 22 ust. 2 Regulaminu, wzywa się skarżącego/reklamującego, aby usunął braki w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Wówczas za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę otrzymania przez adresata uzupełnionej skargi/reklamacji.