Regulamin przewozu osób i rzeczy w Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej

Rozdzi­ał 1.
PRZEPISY OGÓLNE

§ 1. 1. Reg­u­lamin prze­wozu osób i bagażu w pub­licznym trans­porcie zbiorowym orga­ni­zowanym przez Mias­to Biel­sko-Biała, zwany dalej „Reg­u­laminem”, określa warun­ki obsłu­gi podróżnych, warun­ki odprawy oraz warun­ki prze­wozu osób i bagażu a także pod­miot właś­ci­wy do przyj­mowa­nia skarg i rekla­macji wynika­ją­cych z real­iza­cji usług w zakre­sie pub­licznego trans­portu zbiorowego oraz ter­miny roz­pa­try­wa­nia skarg i rekla­macji w pub­licznym trans­porcie zbiorowym orga­ni­zowanym przez Mias­to Bielsko-Biała.

2. Użyte w Reg­u­laminie określe­nia oznaczają:

1) Orga­ni­za­tor – Mias­to Biel­sko-Biała pełniące funkcję orga­ni­za­to­ra pub­licznego trans­portu zbiorowego, powierza­jące Oper­a­torowi świad­cze­nie usług w zakre­sie lokalnego trans­portu zbiorowego,

2) pojazd – środek trans­portu, za pomocą którego Oper­a­tor świad­czy przewozy,

3) Oper­a­tor – Miejs­ki Zakład Komu­nika­cyjny w Biel­sku-Białej Sp. z o.o.,

4) przewóz – trans­port osób i bagażu wykony­wany przez Oper­a­to­ra, pomiędzy wejś­ciem do pojaz­du komu­nikacji miejskiej, a wyjś­ciem z tego samego pojaz­du pod­czas tego samego kursu,

5) pasażer – (użytkown­ik) oso­ba, która zawarła umowę przewozu,

6) cen­nik – opłaty określone przez obow­iązu­jące zarządze­nie Prezy­den­ta Mias­ta Biel­s­ka-Białej w spraw­ie ustal­e­nia cen za usłu­gi prze­wozowe komu­nikacji miejskiej orga­ni­zowanej przez Mias­to Bielsko-Biała,

7) kon­trol­er – oso­ba upoważniona przez Oper­a­to­ra do kon­troli biletów, w tym także kieru­ją­cy pojazdem,

8) bilet – nośnik infor­ma­cji w postaci papierowej albo elek­tron­icznej upraw­ni­a­ją­cy pasażera do prze­jaz­du pojaz­da­mi komu­nikacji miejskiej, emi­towany przez Orga­ni­za­to­ra, dys­try­buowany przez Oper­a­to­ra, zaku­pi­ony za pośred­nictwem danego kanału sprzedaży, tj.: E‑sklepu MZK, aplikacji mobil­nych, kasown­ików mobil­nych, bile­tomatów, w Punk­tach Obsłu­gi Pasażera, punk­tach sprzedaży biletów lub u kieru­ją­cych pojaz­dem. Reg­u­laminy stanow­iące o zasadach zakupu bile­tu w danym kanale sprzedaży dostęp­ne są na stron­ie: komunikacja.bielsko-biala.pl,

9) E‑sklep MZK – inter­ne­towy ser­wis sprzedaży umożli­wia­ją­cy pasażerom zakup biletów długookresowych,

10) kasown­ik mobil­ny – cer­ty­fikowane urządze­nie służące do sprzedaży biletów, zain­stalowane w pojaz­dach Oper­a­to­ra, umożli­wia­jące pasażerom zakup biletów elek­tron­icznych przy uży­ciu imi­en­nej zbliże­niowej kar­ty płat­niczej (kar­ty EMV) oraz wery­fikację ważnoś­ci tychże biletów,

11) aplikac­ja mobil­na – instalowane na urządze­niu użytkown­i­ka opro­gramowanie zewnętrznego dostaw­cy aplikacji tele­fon­icznej, umożli­wia­jące zakup biletów,

12) Kar­ta Pasażera Komu­nikacji Miejskiej w Biel­sku-Białej (Kar­ta Pasażera KMBB) – kar­ta stanow­ią­ca elek­tron­iczny nośnik danych w formie zbliże­niowej dla posi­adanych przez jej użytkownika:

a) biletów okresowych,

b) uprawnień do przejazdów,

13) kasown­ik na bilet papierowy – urządze­nie służące do ska­sowa­nia biletów papierowych, zain­stalowane w pojaz­dach Operatora,

14) ska­sowanie bile­tu – nadanie bile­towi cech ważnoś­ci za pośrednictwem:

a) kasown­i­ka na bilet papierowy poprzez umieszcze­nie na bile­cie ciągu znaków potwierdza­jącego jego ważność,

b) kasown­i­ka mobil­nego poprzez praw­idłowe przyp­isanie bile­tu do zbliże­niowej kar­ty płatniczej,

c) aplikacji mobil­nych poprzez potwierdze­nie zakupu i wyświ­etle­nie akty­wnego bile­tu na ekranie telefonu,

d) E‑sklepu MZK, poprzez przyp­isanie bile­tu do Kar­ty Pasażera KMBB, zbliże­niowej kar­ty płat­niczej lub wygen­erowanie bile­tu w formie kodu QR (w wer­sji papierowej lub elektronicznej),

e) Punk­tu Obsłu­gi Pasażera — poprzez przyp­isanie bile­tu do kar­ty Pasażera KMBB lub zbliże­niowej kar­ty płatniczej.

§ 2. Do przestrze­ga­nia Reg­u­laminu zobow­iązane są wszys­tkie oso­by uczest­niczące w pro­ce­sie przewozu.

§ 3. 1. Pod­czas prze­wozu, w celu zapewnienia bez­pieczeńst­wa i egzek­wowa­nia postanowień Reg­u­laminu oraz innych przepisów prawa, pasażerowie sto­su­ją się do pole­ceń wydawanych przez kieru­ją­cych oraz innych osób upoważnionych przez Orga­ni­za­to­ra lub Operatora.

2. W przy­pad­ku awarii pojaz­du i braku możli­woś­ci kon­tyn­uowa­nia jazdy kieru­ją­cy pojaz­dem jest zobow­iązany do poin­for­mowa­nia pasażerów o tym fak­cie ze wskazaniem infor­ma­cji o pod­staw­ie­niu pojaz­du rez­er­wowego i kon­tyn­uowa­niu jazdy lub możli­woś­ci real­iza­cji podróży alter­naty­wną linią.

3. W przy­pad­ku koniecznoś­ci zmi­any trasy prze­jaz­du kieru­ją­cy pojaz­dem jest zobow­iązany na ostat­nim przys­tanku przed odcinkiem obję­tym zmi­aną do poin­for­mowa­nia pasażerów o zmi­an­ie prze­biegu linii, możli­woś­ci opuszczenia pojaz­du na przys­tanku lub kon­tyn­uowa­nia podróży alter­naty­wną trasą.

§ 4. Orga­ni­za­tor i Oper­a­tor nie odpowiada­ją za szkody spowodowane siłą wyższą lub pow­stałe w szczegól­noś­ci w wyniku prz­erw, opóźnień w ruchu pojazdów lub cza­sowych zmi­an trasy prze­jaz­du, zatorów komu­nika­cyjnych, zamknięć lub blokad ulic, zmi­an orga­ni­za­cji ruchu, awaryjnych zamknięć dróg lub szlaków kole­jowych przez zarząd­cę oraz inne organy uprawnione do wydawa­nia zarządzeń i pole­ceń o charak­terze porząd­kowym lub administracyjnym.

§ 5. 1. Znalaz­ca rzeczy pozostaw­ionej w pojeździe powinien powiadomić o jej znalezie­niu kieru­jącego pojazdem.

2. Rzeczy znalezione w pojaz­dach zosta­ją zde­ponowane w siedz­i­bie Oper­a­to­ra. Szczegółowe infor­ma­c­je o rzeczach znalezionych w pojaz­dach dostęp­ne są na stron­ie: mzk.bielsko.pl.

§ 6. W sprawach nieureg­u­lowanych w Reg­u­laminie zas­tosowanie mają odpowied­nie przepisy Kodek­su cywilnego, ustawy z dnia 15 listopa­da 1984 r. Pra­wo prze­wozowe (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1262 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 16 grud­nia 2010 r. o pub­licznym trans­porcie zbiorowym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2778 z późn. zm.), a także innych aktów prawnych wydanych na pod­staw­ie powyższych ustaw.

Rozdzi­ał 2.
ZASADY PRZEWOZU OSÓB

§ 7. 1. Za zawar­cie umowy prze­wozu uważa się moment wejś­cia pasażera do pojaz­du. Bezpośred­nio po wejś­ciu do pojaz­du pasażer ma obow­iązek ska­sować bilet w jeden ze sposobów określonych  w § 1 ust. 2 pkt 14 (nie doty­czy osób uprawnionych do prze­jazdów bezpłat­nych oraz osób już posi­ada­ją­cych ważny bilet).

2. Wsi­adanie do pojaz­du i wysi­adanie z niego odby­wa się wszys­tki­mi drzwia­mi i doz­wolone jest tylko na przys­tankach komu­nika­cyjnych oraz po zatrzy­ma­niu się pojaz­du. Pier­wszeńst­wo przed wsi­ada­ją­cy­mi mają oso­by opuszcza­jące pojazd oraz oso­by ze szczegól­ny­mi potrze­ba­mi. W szczegól­nie uza­sad­nionych przy­pad­kach (wstrzy­manie ruchu przez służ­by porząd­kowe, awaria pojaz­du) kieru­ją­cy może umożli­wić pasażerom opuszcze­nie pojaz­du poza przys­tankiem. W takim przy­pad­ku kieru­ją­cy i pasażerowie są zobow­iązani do zachowa­nia najwyższej ostrożności.

3. Wsi­adanie do pojaz­du osób ze szczegól­ny­mi potrze­ba­mi porusza­ją­cych się na wózkach inwalidz­kich lub osób z wózkiem dziecię­cym odby­wa się oznakowany­mi drzwia­mi. Oso­by te oczeku­ją na przys­tanku w widocznym miejs­cu i syg­nal­izu­ją zami­ar wejś­cia do pojaz­du przez pod­niesie­nie ręki.

4. Kieru­ją­cy pojaz­dem zobow­iązany jest do udzie­le­nia pomo­cy osobom ze szczegól­ny­mi potrze­ba­mi przy wejś­ciu i wyjś­ciu z pojaz­du oraz do rozłoże­nia rampy wjaz­dowej umożli­wia­jącej dostęp do pojaz­du, gdy zostanie zasyg­nal­i­zowana taka potrzeba.

5. Zabra­nia się wsi­ada­nia i wysi­ada­nia z pojazdu:

1) pod­czas ruchu pojazdu,

2) przed całkow­itym otwar­ciem drzwi pojazdu,

3) po syg­nale ozna­jmi­a­ją­cym zamknię­cie drzwi lub odjazd pojazdu.

6. Pasażerowie zobow­iązani są opuś­cić pojazd na ostat­nim przys­tanku na trasie:

1) gdy jest to wyz­nac­zony przys­tanek koń­cowy dla pasażerów wysiadających,

2) gdy pojazd zakończył obsługę danego kursu,

3) gdy zachodzi konieczność doko­na­nia czyn­noś­ci związanych ze zmi­aną kierunku jazdy,

4) na polece­nie kieru­jącego pojazdem.

7. Wsi­adanie do pojaz­du na przys­tankach początkowych doz­wolone jest za zgodą kieru­jącego pojaz­dem, po zakończe­niu czyn­noś­ci związanych ze zmi­aną kierunku jazdy i po pod­staw­ie­niu się na ten przystanek.

8. Kieru­ją­cy pojaz­dem jest zobow­iązany pod­staw­ić pojazd na przys­tanek początkowy po zakończe­niu czyn­noś­ci związanych ze zmi­aną kierunku jazdy bezpośred­nio przed godz­iną odjaz­du celem umożli­wienia osobom oczeka­ją­cym na przys­tanku zaję­cia miejs­ca w pojeździe oraz punk­tu­al­ną real­iza­cją odjaz­du z tego przystanku.

9. Kieru­ją­cy pojaz­dem zobow­iązany jest zatrzy­mać pojazd na przys­tanku „na żądanie”, jeżeli oczeku­ją na nim pasażerowie. Na takim przys­tanku pasażer zobow­iązany jest oczeki­wać w widocznym dla kieru­jącego miejs­cu poprzez zaję­cie miejs­ca w pobliżu krawędzi przys­tanku (w bez­piecznej od niej odległoś­ci) lub zasyg­nal­i­zować chęć wsi­ada­nia poprzez wyraźne i zde­cy­dowane pod­niesie­nie ręki w momen­cie zbliża­nia się auto­busu do przystanku.

10. Pasażer zamierza­ją­cy wysiąść na przys­tanku „na żądanie” zobow­iązany jest zasyg­nal­i­zować chęć opuszczenia pojaz­du poprzez naciśnię­cie przy­cisku z napisem „stop” lub „drzwi”. Czyn­ność ta powin­na być doko­nana z wyprzedze­niem umożli­wia­ją­cym bez­pieczne zatrzy­manie pojaz­du na przys­tanku przez kieru­jącego. W przy­pad­ku dużej licz­by pasażerów w pojeździe, kieru­ją­cy zobow­iązany jest każ­do­ra­zowo zatrzy­mać pojazd na przys­tanku „na żądanie”. Kieru­ją­cy pojaz­dem ma pra­wo nie otworzyć drzwi, w obszarze których nie zasyg­nal­i­zowano zami­aru wysiadania.

11. W pojaz­dach wyposażonych w zewnętrzny i wewnętrzny sys­tem otwiera­nia drzwi pasażer samodziel­nie otwiera drzwi przez naciśnię­cie odpowied­nio oznakowanego przy­cisku „Przy­cisk otwiera­nia drzwi” (nie doty­czy pasażerów ze szczegól­ny­mi potrze­ba­mi, w szczegól­noś­ci niewidomych, niedowidzą­cych, porusza­ją­cych się z białą laską lub psem asystującym).

§ 8. 1. W pojaz­dach zna­j­du­ją się wydzielone i oznac­zone znakiem graficznym (sym­bol­izu­ją­cym dane uprawnie­nie) miejs­ca dla osób ze szczegól­ny­mi potrze­ba­mi, tj.:

1) osób z niepełnosprawnoś­ci­a­mi, starszych lub o ogranic­zonej zdol­noś­ci ruchowej,

2) osób porusza­ją­cych się na wózkach inwalidzkich,

3) osób z dzieck­iem w wózku dziecię­cym lub bez wózka,

4) kobi­et w ciąży.

2. Pasażerowie, o których mowa w ust. 1, mają pier­wszeńst­wo w zaj­mowa­niu miejsc dla nich wydzielonych. Pozostali pasażerowie zobow­iązani są do zwol­nienia oznac­zonych miejsc na każde żądanie oso­by uprawnionej.

3. W celu zapewnienia bez­piecznego prze­jaz­du, pasażerowie ze szczegól­ny­mi potrze­ba­mi korzys­ta­ją­cy z wózków inwalidz­kich lub innych przed­miotów ortope­dy­cznych, zobow­iązani są do ich zabez­pieczenia (wózek musi być ustaw­iony w wyz­nac­zonym miejs­cu i unieru­chomiony za pomocą hamul­ca lub blokady). W przy­pad­ku, gdy w pojeździe zna­j­du­ją się pasy lub inne urządzenia zabez­piecza­jące przez­nac­zone dla osób ze szczegól­nych potrze­ba­mi, oso­by te zobow­iązane są sko­rzys­tać z tych urządzeń.

4. Opiekunowie prze­wożonych w wózkach dzieci zobow­iązani są do zabez­pieczenia dziec­ka przed wypad­nię­ciem z wóz­ka (poprzez zapię­cie pasów, szelek bądź innego wyposaże­nia wóz­ka) oraz do zabez­pieczenia wóz­ka przed przemieszczaniem się wewnątrz pojaz­du poprzez zaciąg­nię­cie hamul­ca i ustaw­ie­nie wóz­ka równole­gle do osi pojaz­du, tyłem dziec­ka do kierunku jazdy. Wsi­adanie do pojaz­du z wózkiem dziecię­cym powin­no odby­wać się przo­dem (wózek przed osobą wsi­ada­jącą), a wysi­adanie tyłem (wózek za osobą wysiadającą).

5. Pasażerowie zaj­mu­ją­cy miejs­ca sto­jące w cza­sie jazdy powin­ni dla zachowa­nia bez­pieczeńst­wa trzy­mać się uch­wytów i poręczy.

6. Pasażerowie nie powin­ni utrud­ni­ać wejś­cia i wyjś­cia z pojaz­du innym pasażerom. 7. Pasażerowie nie mogą zaj­mować miejsc w pobliżu kieru­jącego pojaz­dem w sposób ogranicza­ją­cy jego pole widzenia, roz­maw­iać z kieru­ją­cym w cza­sie jazdy, prze­by­wać w kabinie kieru­jącego ani zachowywać się w sposób utrud­ni­a­ją­cy prowadze­nie pojazdu.

§ 9. W pojaz­dach Oper­a­to­ra zabra­nia się:

1) otwiera­nia drzwi pojaz­du pod­czas jazdy lub pod­czas zatrzy­ma­nia poza przystankiem,

2) uży­wa­nia w nieuza­sad­nionych przy­pad­kach urządzeń alar­mowych, hamul­ca bez­pieczeńst­wa, awaryjnego otwiera­nia drzwi, wyjść awaryjnych, środ­ków ochrony prze­ci­w­pożarowej oraz innych urządzeń technicznych,

3) zanieczyszcza­nia i zaśmieca­nia lub niszczenia urządzeń i wyposażenia,

4) wychy­la­nia się z pojaz­du i opiera­nia się o drzwi pod­czas jazdy,

5) prze­by­wa­nia w promie­niu pra­cy skrzy­deł drzwi w cza­sie ich uruchami­a­nia oraz prze­by­wa­nia w bezpośred­nim sąsiedztwie drzwi sterowanych fotokomórką, w sposób uniemożli­wia­ją­cy ich zamknięcie,

6) siada­nia na bari­erkach ochron­nych, poręczach i uch­wytach oraz na podłodze,

7) pale­nia tyto­niu oraz uży­wa­nia e‑papierosów,

8) spoży­wa­nia napo­jów alko­holowych oraz środ­ków odurzających,

9) spoży­wa­nia napo­jów i artykułów żywnoś­ciowych, jeżeli może to spowodować zabrudze­nie pozostałych pasażerów lub zanieczyszcze­nie pojazdu,

10) prze­by­wa­nia w pojeździe na łyż­worolkach, wrotkach, desko­rolkach, row­er­ach lub podob­nych urządzeniach,

11) gry na instru­men­tach muzy­cznych i korzys­ta­nia z urządzeń nagłaś­ni­a­ją­cych bez zgody Organizatora,

12) żebra­nia i sprzedaży obnośnej,

13) wyrzu­ca­nia jakichkol­wiek przed­miotów z pojaz­du pod­czas jazdy lub postoju,

14) wykony­wa­nia czyn­noś­ci niedoz­wolonych w miejs­cach pub­licznych lub mogą­cych naraz­ić inne oso­by lub mie­nie na szkody lub obrażenia,

15) kwest­owa­nia, nalepi­a­nia plakatów i ogłoszeń bez zgody Operatora/Organizatora,

16) rozrzu­ca­nia i roz­dawa­nia ulotek oraz mate­ri­ałów reklamowych,

17) zakłó­ca­nia w inny sposób spoko­ju pasażerów,

18) uży­wa­nia otwartego ognia,

19) pozostaw­ia­nia bez nad­zoru zwierząt, bagażu i innych prze­wożonych ze sobą rzeczy,

20) umieszcza­nia na miejs­cach siedzą­cych nóg, zwierząt lub przed­miotów mogą­cych je uszkodz­ić lub zanieczyścić, 

21) prze­wozu broni, z wyłącze­niem broni będącej w posi­ada­niu funkcjonar­iuszy uprawnionych do jej prze­wozu na pod­staw­ie odręb­nych przepisów.

§ 10. 1. Kieru­ją­cy pojaz­dem lub inna upoważniona przez Organizatora/Operatora oso­ba może odmówić prze­wozu osób zagraża­ją­cych bez­pieczeńst­wu lub porząd­kowi, niesto­su­ją­cych się do przepisów określonych Reg­u­laminem lub innych powszech­nie obow­iązu­ją­cych przepisów prawa przy prze­wozie osób, w szczegól­noś­ci osób nietrzeźwych lub uciążli­wych dla innych pasażerów.

2. Oso­by, które pomi­mo odmowy ich przewiezienia wsi­adły do pojaz­du lub nie przestrze­ga­ją Reg­u­laminu lub innych powszech­nie obow­iązu­ją­cych przepisów prawa przy prze­wozie i pomi­mo upom­nienia nie sto­su­ją się do wskazówek i żądań osób wymienionych w ust. 1, zobow­iązane są opuś­cić pojazd na ich wezwanie.

3. Oso­by nieposi­ada­jące ważnego bile­tu, odmaw­ia­jące zapłace­nia należnoś­ci za przewóz i odmaw­ia­jące okaza­nia doku­men­tu tożsamoś­ci kon­trolerowi biletów są obow­iązane opuś­cić pojazd na wezwanie kieru­jącego pojaz­dem lub kontrolera.

§ 11. 1. W przy­pad­kach szczegól­nych, takich jak np. zagroże­nie zdrowia lub życia, popełnie­nie przestępst­wa, zakłóce­nie porząd­ku, narusze­nie przepisów reg­u­lu­ją­cych przewóz osób i bagażu lub wnoszenia odpłat­noś­ci za przewóz, kieru­ją­cy pojaz­dem uprawniony jest do zmi­any ustalonej trasy prze­jaz­du w celu sko­rzys­ta­nia z pomo­cy odpowied­nich służb, w szczegól­noś­ci Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej, placów­ki służ­by zdrowia. Kieru­ją­cy pojaz­dem uprawniony jest również do doraźnej zmi­any trasy prze­jaz­du w przy­pad­ku wypad­ku lub cza­sowych zamknięć dro­gi — za zgodą dys­pozy­to­ra Operatora.

2. Za spowodowanie zatrzy­ma­nia lub zmi­any trasy środ­ka trans­portowego bez uza­sad­nionej przy­czyny, pasażer zobow­iązany jest uiś­cić opłatę dodatkową w wysokoś­ci określonej w obow­iązu­jącej uch­wale Rady Miejskiej w Biel­sku-Białej w spraw­ie sposobu usta­la­nia wysokoś­ci opłat dodatkowych oraz opłaty manip­u­la­cyjnej w prze­wozach środ­ka­mi lokalnego trans­portu zbiorowego.

3. Uiszcze­nie opłaty dodatkowej za spowodowanie zatrzy­ma­nia lub zmi­any trasy środ­ka trans­portowego bez uza­sad­nionej przy­czyny, nie zwal­nia spraw­cy tego zdarzenia od odpowiedzial­noś­ci za pokrycie rzeczy­wis­tej szkody w wysokoś­ci przewyższa­jącej nałożoną opłatę.

4. Pasażer odpowia­da za wszelkie szkody wyrząd­zone Orga­ni­za­torowi, Oper­a­torowi lub innym osobom, na zasadach określonych w przepisach prawa.

5. W przy­pad­ku ujawnienia szkody w pojeździe, w tym w szczegól­noś­ci szkody pow­stałej w wyniku dzi­ała­nia osób trze­ci­ch pasażer powinien powiadomić o tym fak­cie niezwłocznie kieru­jącego pojazdem.

§ 12. 1. Pojazdy należące do Oper­a­to­ra mogą być wyposażone w mon­i­tor­ing wizyjny.

2. Mon­i­tor­ing wiz­yjny real­i­zowany jest zgod­nie z reg­u­lac­ja­mi wewnętrzny­mi Oper­a­to­ra, w szczegól­noś­ci Reg­u­laminem zarządza­nia mon­i­toringiem wizyjnym.

3. Pojazdy objęte mon­i­toringiem wiz­yjnym są oznac­zone stosownym sym­bol­em graficznym umieszc­zonym przy wejś­ci­ach do pojazdu.

4. Infor­ma­c­ja o przetwarza­niu danych osobowych w związku z mon­i­toringiem wiz­yjnym wywies­zona jest w częś­ci pasażer­skiej autobusu.

Rozdzi­ał 3.
ZASADY PRZEWOZU BAGAŻU I ZWIERZĄT

§ 13. 1. Pasażer jest zobow­iązany do posi­ada­nia w cza­sie prze­jaz­du i okaza­nia w cza­sie kontroli:

1) ważnego bile­tu (w tym umożli­wienia odczy­ta­nia danych bile­tu przez czyt­nik kontrolerski),

2) ory­gi­nału doku­men­tu upraw­ni­a­jącego go do korzys­ta­nia z bile­tu – zgod­nie z obow­iązu­ją­cym zarządze­niem Prezy­den­ta Mias­ta Biel­s­ka-Białej w spraw­ie uprawnień do prze­jazdów bezpłat­nych i ulgo­wych w komu­nikacji miejskiej orga­ni­zowanej przez Mias­to Bielsko-Biała,

3) dowodu oso­bis­tego lub innego doku­men­tu ze zdję­ciem umożli­wia­jącego potwierdze­nie tożsamoś­ci pasażera (np. pasz­port, legi­t­y­mac­ja szkol­na, stu­denc­ka, mOby­wa­tel), jeśli zaku­pi­ony bilet jest imi­en­ny i wyma­ga takiej weryfikacji.

2. Do osób uprawnionych do prze­jazdów bezpłat­nych sto­su­je się odpowied­nio ust. 1 pkt 2.

3. Zakup biletów możli­wy jest za pośred­nictwem następu­ją­cych kanałów dys­try­bucji: elek­tron­icznych kanałów sprzedaży (E‑sklepu MZK, kasown­ików mobil­nych, aplikacji mobil­nych), bile­tomatów, Punk­tów Obsłu­gi Pasażera, punk­tów sprzedaży biletów lub u kieru­ją­cych pojaz­dem. Przed zaku­pem bile­tu w wybranym kanale sprzedaży, pasażer jest zobow­iązany do zapoz­na­nia się z jego reg­u­laminem.

4. Kieru­ją­cy pojaz­dem może prowadz­ić sprzedaż określonych rodza­jów biletów, jed­nak wyłącznie pod­czas pos­to­ju na przys­tankach i za odlic­zoną gotówkę. Może on odmówić sprzedaży biletów w przy­pad­ku niespełnienia powyższego warunku, a także w razie opóźnienia pojaz­du więk­szego niż 5 min­ut w sto­sunku do rozkładu jazdy. Sprzedaż biletów przez kieru­jącego pojaz­dem jest jedynie rozsz­erze­niem sieci sprzedaży biletów Organizatora,

5. Brak możli­woś­ci zakupu bile­tu w danym kanale sprzedaży nie zwal­nia pasażera z odpowiedzial­noś­ci za prze­jazd bez ważnego biletu.

6. Za bilet ważny uważa się bilet speł­ni­a­ją­cy łącznie poniższe warunki:

1) został zaku­pi­ony zgod­nie z cen­nikiem, reg­u­laminem danego kanału sprzedaży oraz dla pasażera uprawnionego do korzys­ta­nia z niego,

2) okres jego ważnoś­ci się rozpoczął i jeszcze nie upłynął,

3) jego cena jest odpowied­nia do odby­wanej podróży,

4) został praw­idłowo ska­sowany, tj.: oznaczenia na bile­cie papierowym są czytelne lub, gdy bilet posi­a­da for­mę elek­tron­iczną, został praw­idłowo zaku­pi­ony oraz we właś­ci­wym czasie.

7. Pasażer korzys­ta­ją­cy z bile­tu zaku­pi­onego poprzez E‑sklep MZK, kasown­ik mobil­ny lub aplikację mobil­ną, ma obow­iązek zakończyć pro­ces jego zakupu najpóźniej bezpośred­nio po wejś­ciu do pojaz­du Oper­a­to­ra (przed zaję­ciem miejs­ca siedzącego).

8. Ska­sowanie bile­tu papierowego powin­no nastąpić bezpośred­nio po wejś­ciu do pojaz­du Oper­a­to­ra (przed zaję­ciem miejs­ca siedzącego). Kasu­jąc bilet papierowy pasażer zobow­iązany jest do sprawdzenia poprawnoś­ci ska­sowa­nia, tj. czytel­noś­ci ciągu znaków na bile­cie papierowym. W przy­pad­ku stwierdzenia braku ciągu znaków należy ska­sować bilet w innym kasown­iku, a w sytu­acji stwierdzenia niesprawnoś­ci wszys­t­kich kasown­ików, bądź nieczytel­nego ciągu znaków, zgłosić bezz­włocznie powyższe okolicznoś­ci kieru­jące­mu pojazdem.

9. Ska­sowanego bile­tu nie wol­no odstępować innej oso­bie, należy go zachować na czas przejazdu.

10. W przy­pad­ku awarii lub uszkodzenia pojaz­du w cza­sie jazdy, pasażerowi posi­ada­jące­mu ska­sowany bilet przysługu­je pra­wo kon­tyn­uowa­nia podróży na pod­staw­ie tego bile­tu następ­nym pojaz­dem linii prze­b­ie­ga­jącej tą samą trasą.

§ 14. 1. Pasażer może, z zachowaniem szczegól­nej ostrożnoś­ci, prze­woz­ić w pojeździe bagaż (w tym również rower/hulajnogę/urządzenie trans­portu osobistego/urządzenie wspo­ma­ga­jące ruch) lub zwierzę, jeżeli ist­nieje możli­wość umieszczenia ich w pojeździe w taki sposób, aby nie utrud­ni­ały prze­jś­cia (w tym możli­woś­ci swo­bod­nego sko­rzys­ta­nia z kasown­ików) i nie narażały na szkodę osób i mienia innych pasażerów, nie zasła­ni­ały widocznoś­ci kieru­jące­mu i nie zagrażały bez­pieczeńst­wu ruchu oraz nie powodowały naruszenia real­iza­cji rozkładu jazdy – z zas­trzeże­niem zapisów § 14 ust. 2–4 oraz § 15–19.

2. Pasażer może prze­woz­ić bagaż podręczny (tor­bę, ple­cak, futer­ał na instru­ment muzy­czny, pomoc szkol­ną, sprzęt reha­bil­i­ta­cyjny, sprzęt sportowy itp.), którego suma wymi­arów poje­dynczej sztu­ki nie przekracza 200 cm, przy pomi­arach w skra­jnych punk­tach (dłu­gość, sze­rokość, wysokość)
lub obwodzie.

3. Przewóz bagażu podręcznego o wymi­arach więk­szych niż wskazane w ust. 2 możli­wy jest wyłącznie za zgodą kierującego.

4. Zabro­nione jest umieszczanie bagażu lub zwierząt na miejs­cach przez­nac­zonych do siedzenia. 

5. Pasażer posi­ada­ją­cy założony na ple­cach ple­cak (turysty­czny, podróżny, szkol­ny, tor­nister, worek itd.) zobow­iązany jest do jego zdję­cia na czas przejazdu.

§ 15. 1. Przewóz roweru możli­wy jest tylko i wyłącznie w pojaz­dach wyposażonych w pasy do przyp­ina­nia roweru, w iloś­ci 1 row­er na 1 pojazd.

2. Warunk­iem prze­wozu roweru jest zaję­cie wol­nego miejs­ca, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz jego zabez­piecze­nie za pomocą pasa, o którym mowa w ust 1.

3. Na żądanie pasażera na wózku inwalidzkim lub z wózkiem dziecię­cym, pasażer prze­wożą­cy rower/wraz z row­erem ma obow­iązek ustąpić mu miejs­ca, a w przy­pad­ku braku możli­woś­ci swo­bod­nego ustaw­ienia roweru w wyz­nac­zonym miejs­cu — jest on zoblig­owany do opuszczenia pojaz­du wraz z row­erem. W tej sytu­acji oso­bie opuszcza­jącej pojazd przysługu­je pra­wo złoże­nia rekla­macji w try­bie określonym w Rozdziale 5.

4. Wprowadze­nie roweru do pojaz­du jest zabro­nione w przy­pad­ku braku możli­woś­ci jego swo­bod­nego ustaw­ienia w wyz­nac­zonym miejscu.

5. Przewóz roweru podle­ga opła­cie zgod­nie z obow­iązu­ją­cym cennikiem.

6. Pasażer prze­wożą­cy row­er oraz urządzenia wymienione w ust. 7 zobow­iązany jest do ich unieru­chomienia pod­czas trwa­nia całego prze­jaz­du poprzez zabez­piecze­nie przed przemieszcze­niem, przewróce­niem, przechyle­niem oraz przed zanieczyszcze­niem, uszkodze­niem ciała lub mienia pozostałych pasażerów, uszkodze­niem lub zanieczyszcze­niem pojaz­du, naraże­niem pozostałych pasażerów na niewygody lub ogranicze­nie im swo­body porusza­nia się po pojeździe.

7. Przy zachowa­niu warunk­ów określonych w ust. 6 dopuszcza się przewóz w pojazdach:

1) złożonych i trzy­manych w ręku hula­jnóg elek­trycznych w rozu­mie­niu przepisów ustawy z dnia 20 czer­w­ca 1997 r. Pra­wo o ruchu dro­gowym (tj. Dz. U. z 2024, poz. 1251 z późn.zm.),

2) urządzeń trans­portu oso­bis­tego (UTO) w rozu­mie­niu przepisów ustawy z dnia 20 czer­w­ca 1997 r. Pra­wo o ruchu dro­gowym (tj. Dz. U. z 2024, poz. 1251 z późn.zm.), w szczególności:

a) desko­rolek elektrycznych,

b) elek­trycznych urządzeń samopoziomujących,

3) urządzeń wspo­ma­ga­ją­cych ruch w rozu­mie­niu przepisów ustawy z dnia 20 czer­w­ca 1997 r. Pra­wo o ruchu dro­gowym (tj. Dz. U. z 2024, poz. 1251 z późn.zm.) – np. wrotek, rolek, desko­rolek, a także trzy­manych w ręku hula­jnóg, pod warunk­iem ich złoże­nia (nie doty­czy małych hula­jnóg dziecięcych).

8. Zale­ca się prze­woże­nie powyższych urządzeń w przez­nac­zonych do tego pokrowcach.

§ 16. Zabra­nia się prze­woże­nia w pojazdach:

1) przed­miotów, które mogą wyrządz­ić szkodę innym pasażerom przez zanieczyszcze­nie lub uszkodze­nie ciała lub ich mienia albo mogą uszkodz­ić lub zanieczyś­cić pojazd (np. ostrych narzędzi, niez­abez­piec­zonych przed rozbi­ciem przed­miotów szk­lanych, przed­miotów o ostrych krawędzi­ach lub otwartych pojem­ników ze smara­mi, far­ba­mi, chemikalia­mi itp.),

2) przed­miotów mogą­cych przeszkadzać innym pasażerom lub narażać ich na inne niedogodności,

3) przed­miotów cuch­ną­cych, zapal­nych, łat­wopal­nych, wybu­chowych oraz innych mate­ri­ałów niebezpiecznych,

4) przed­miotów, których przewóz jest zabro­niony na pod­staw­ie innych przepisów prawa,

5) row­erów lub hula­jnóg sys­temów współdzielonych (tzw. row­erów i hula­jnóg miejs­kich) lub innych wyko­rzysty­wanych w dzi­ałal­noś­ci komercyjnej,

6) wózków rowerowych i row­erów trójkołowych,

7) wózków trans­portowych, z wyłącze­niem toreb-wózków zakupowych,

8) motorow­erów i skuterów wyposażonych w silnik,

9) zwierząt innych niż wskazanych w § 17.

§ 17. 1. Doz­wolony jest przewóz psa pod warunk­iem, że zwierzę nie zachowu­je się agresy­wnie oraz jest trzy­mane na smy­czy i ma założony kaganiec. Pasażer prze­wożą­cy psa zobow­iązany jest posi­adać przy sobie ważny doku­ment poświad­cza­ją­cy aktu­al­ność obow­iązkowych szczepień psa.

2. W pojaz­dach moż­na prze­woz­ić, oprócz psa, także małe zwierzę­ta domowe, w rozu­mie­niu ustawy z dnia 21 sierp­nia 1997 r. o ochronie zwierząt (tj. Dz. U. z 2023 r, poz. 1580 z późn. zm.), jeżeli nie są uciążli­we dla pasażerów (np. z powodu hała­su, zapachu). Prze­wożone zwierzę­ta powin­ny być umieszc­zone w pojem­nikach przez­nac­zonych do prze­wozu zwierząt (w koszach, trans­porter­ach, klatkach) zabez­piecza­ją­cych przed wyrządze­niem szkody osobom trzec­im, w sposób umożli­wia­ją­cy bez­pieczny przewóz tych zwierząt.

3. Pies asys­tu­ją­cy oso­bie ze szczegól­ny­mi potrze­ba­mi może być prze­wożony bez kagań­ca i bez smy­czy, musi nato­mi­ast posi­adać stosowną uprząż. Oso­ba niepełnospraw­na podróżu­ją­ca z psem asys­tu­ją­cym musi posi­adać cer­ty­fikat potwierdza­ją­cy sta­tus psa asys­tu­jącego oraz zaświad­cze­nie o wyko­na­niu szczepień wetery­naryjnych i okazać ten cer­ty­fikat i zaświad­cze­nie na wezwanie kontrolującego.

§ 18. Na żądanie kieru­jącego pojaz­dem lub kon­trol­era pasażer jest obowiązany:

1) umieś­cić prze­wożony bagaż lub zwierzę tak, aby nie utrud­ni­ać innym osobom korzys­ta­nia z pojazdu,

2) opuś­cić pojazd wraz z prze­wożonym zwierzę­ciem, jeżeli jest ono prze­wożone w sposób sprzeczny z postanowieni­a­mi §16 pkt 9 lub § 17,

3) opuś­cić pojazd wraz z prze­wożonym bagażem, jeżeli obe­j­mu­je on przed­mio­ty określone w § 16 Regulaminu,

4) okazać doku­ment, o którym mowa w § 17 ust. 1 i 3.

§ 19. 1. Pasażer zobow­iązany jest nad­zorować prze­wożony bagaż lub zwierzę oraz pod­jąć wszelkie czyn­noś­ci niezbędne dla zapo­bieże­nia możli­woś­ci pow­sta­nia szkód spowodowanych przez prze­wożony bagaż lub zwierzę.

2. Na zasadach określonych w obow­iązu­ją­cych przepisach prawa pasażer ponosi odpowiedzial­ność za wszelkie szkody wyrząd­zone Orga­ni­za­torowi, Oper­a­torowi lub innym osobom, w tym pasażerom, w związku z prze­woże­niem bagażu lub zwierzęcia.

Rozdzi­ał 4.
ZASADY PROWADZENIA KONTROLI DOKUMENTÓW PRZEWOZU OSÓB LUB BAGAŻU

§ 20. Oper­a­tor ma pra­wo do dokony­wa­nia kon­troli prze­wozu na zasadach określonych w ustaw­ie Pra­wo przewozowe.

§ 21. 1. W cza­sie pełnienia obow­iązków służbowych kon­trol­er zobow­iązany jest nosić iden­ty­fika­tor służbowy umieszc­zony w widocznym miejscu.

2. Kon­trol­er uprawniony jest do sprawdzenia, czy pasażer:

1) podróżu­je na pod­staw­ie ważnego biletu,

2) jest uprawniony do korzys­ta­nia z zaku­pi­onego biletu,

3) posi­a­da doku­men­ty poświad­cza­jącego uprawnie­nie do bezpłat­nego lub ulgo­wego przejazdu.

3. Pasażer, który nie speł­nia powyższych warunk­ów, zobow­iązany jest do uiszczenia właś­ci­wej należnoś­ci za przewóz oraz opłaty dodatkowej w wysokoś­ci określonej odręb­ny­mi przepisa­mi. W tej sytu­acji kon­trol­er pobiera właś­ci­wą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wys­taw­ia wezwanie do zapłaty.

4. Za jazdę bez ważnego bile­tu uważa się jazdę:

1) bez biletu,

2) z biletem nieska­sowanym, ska­sowanym niepraw­idłowo lub wielokrot­nie skasowanym,

3) z biletem nieważnym w danym pojeździe lub którego okres ważnoś­ci upłynął,

4) z biletem zniszc­zonym, podro­bionym lub prze­r­o­bionym, w szczegól­noś­ci w sposób niez­god­ny z uprawnieni­a­mi wynika­ją­cy­mi z rodza­ju biletu,

5) z biletem zaku­pi­onym, rozpoczę­tym lub ska­sowanym po rozpoczę­ciu kon­troli biletów w danym pojeździe,

6) z biletem niewypełnionym, wypełnionym niepraw­idłowo lub w przy­pad­ku gdy z bile­tu korzys­ta inna oso­ba niż wymieniona na nim (doty­czy biletów imiennych),

7) z biletem, który nie obow­iązu­je na lini­ach orga­ni­zowanych przez Mias­to Bielsko-Biała,

8) z biletem o zaniżonej opłacie.

5. Kon­trol­er ma prawo:

1) w razie odmowy zapłace­nia należnoś­ci – żądać okaza­nia doku­men­tu umożli­wia­jącego stwierdze­nie tożsamoś­ci pasażera,

2) w razie nieza­płace­nia należnoś­ci i nieokaza­nia doku­men­tu – ująć pasażera i niezwłocznie odd­ać go w ręce Policji lub Straży Miejskiej, które mają zgod­nie z przepisa­mi pra­wo jego zatrzy­ma­nia i pod­ję­cia czyn­noś­ci zmierza­ją­cych do ustal­e­nia jego tożsamości,

3) w razie uza­sad­nionego pode­jrzenia, że doku­ment prze­wozu albo doku­ment upraw­ni­a­ją­cy do prze­jaz­du bezpłat­nego lub ulgo­wego jest podro­biony lub prze­r­o­biony – zatrzy­mać doku­ment za pokwitowaniem.

6. Pod­czas wykony­wa­nia przez kon­trol­era czyn­noś­ci związanych z wyp­isy­waniem druku opłaty dodatkowej oraz w przy­pad­ku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2 do cza­su przy­by­cia funkcjonar­iusza Policji lub Straży Miejskiej, pasażer, zobow­iązany jest oczeki­wać w miejs­cu wskazanym przez kontrolera.

Rozdzi­ał 5.
SKARGI I REKLAMACJE

§ 22. 1. Skar­gi i rekla­mac­je wynika­jące z real­iza­cji usług w zakre­sie pub­licznego trans­portu zbiorowego pasażer skła­da w formie pisem­nej w siedz­i­bie Oper­a­to­ra (ul. Dłu­ga 50, Biel­sko-Biała) lub w pozostałych Punk­tach Obsłu­gi Pasażera. Aktu­al­ny wykaz punk­tów zna­j­du­je się na stron­ie inter­ne­towej Orga­ni­za­to­ra: komunikacja.bielsko-biala.pl. Możli­we jest również złoże­nie skargi/reklamacji w formie elek­tron­icznej e‑mailem na adres: sekretariat@mzk.bielsko.pl lub poprzez for­mu­la­rz dostęp­ny pod adresem: bilety.mzk.bielsko.pl dla skarg/reklamacji doty­czą­cych E‑sklepu MZK i kasown­ików mobilnych.

2. Złożona skar­ga lub rekla­mac­ja powin­na zawierać:

1) datę sporządzenia skargi/reklamacji,

2) imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszka­nia pasażera,

3) załąc­zoną kopię doku­men­tu doty­czącego zawar­cia umowy prze­wozu lub dane pozwala­jące ziden­ty­fikować zawartą umowę prze­wozu, a w przy­pad­ku korzys­ta­nia z prze­jaz­du ulgo­wego lub bezpłat­nego doku­men­tów potwierdza­ją­cych uprawnienia do bezpłat­nych lub ulgo­wych przejazdów,

4) tytuł, roszcze­nie (ewen­tu­al­nie wysokość roszczenia) oraz uza­sad­nie­nie skargi/reklamacji oraz datę, godz­inę i miejsce zdarzenia, numer linii, numer boczny pojaz­du oraz kierunek jazdy,

5) pod­pis pasażera.

3. Pasażer może również wnieść skargę/reklamację bezpośred­nio do Orga­ni­za­to­ra – pisem­nie na adres: Wydzi­ał Komu­nikacji Urząd Miejs­ki w Biel­sku-Białej, Pl. Ratus­zowy 6, Biel­sko-Biała oraz w formie elek­tron­icznej e‑mailem na adres: transport@um.bielsko-biala.pl – w szczegól­noś­ci w zakre­sie rozkładów jazdy i sieci połączeń.

§ 23. 1. Odpowiedź na skargę/reklamację udzielona będzie w ter­minie do 30 dni od dnia przyję­cia skargi/reklamacji przez Organizatora/Operatora.

2. Jeśli wnie­siona skarga/reklamacja nie speł­nia warunk­ów, o których mowa w § 22 ust. 2 Reg­u­laminu, wzy­wa się skarżącego/reklamującego, aby usunął bra­ki w ter­minie 14 dni od dnia otrzy­ma­nia wezwa­nia, z poucze­niem, że nieuzu­pełnie­nie braków w tym ter­minie spowodu­je pozostaw­ie­nie rekla­macji bez rozpoz­na­nia. Wów­czas za datę wniesienia rekla­macji przyj­mu­je się datę otrzy­ma­nia przez adresa­ta uzu­pełnionej skargi/reklamacji.

Pod­stawa praw­na: Zarządze­nie nr ON-II.0050.130.2025.KM Prezy­den­ta Mias­ta Biel­s­ka-Białej z dnia 24 lutego 2025 r. w spraw­ie przyję­cia “Reg­u­laminu prze­wozu osób i rzeczy w pub­licznym trans­porcie zbiorowym orga­ni­zowanym przez Mias­to Bielsko-Biała”