Projekt zakłada podzielenie optymalizacji sieci na poszczególne etapy, ujęte grupowo charakteryzowane jako:
- zmiany „miękkie” – możliwe do wprowadzenia niezależnie od pozostałych zmian na sieci komunikacyjnej – zmiany pętli, łączenie i likwidacja linii (etap I);
- zmiany „grupowe” – traktowane jako system naczyń połączonych, możliwe do wprowadzenia tylko i wyłącznie jako pakiet zmian na sieci komunikacyjnej – skrócenie jednej linii wymaga wprowadzenia zmian w trasie przejazdu innej linii (etap II i III);
- zmiany możliwe do wprowadzania po zakończeniu kluczowej inwestycji drogowej – tj. przebudowy ul. Cieszyńskiej (etap IV);
- zmiany możliwe do wprowadzenia po zakończeniu przebudowy pętli autobusowych (etap V).
Proponowane zmiany (etapy stanowiące ingerencję w ok. 1/5 sieci komunikacyjnej) mogą być wprowadzane niezależnie od siebie. Po wdrożeniu poniższych propozycji możliwym będzie przeprowadzenie szczegółowej analizy kształtowania się potoków pasażerskich na zmodyfikowanej sieci komunikacyjnej i wskazanie kolejnych obszarów – rejonów komunikacyjnych wymagających wprowadzenia zmian.

PROJEKTY ZREALIZOWANE w III i IV kwartale 2019 r.
- całoroczne wydłużenie linii nr 7 do Szyndzielni;
- wydłużenie wybranych kursów linii nr 24 do Parku Przemysłowego;
- zmiana trasy przejazdu linii nr 12 (obsługa rejonu ul. Nowohałcnowskiej).

ETAP I
- zmiana tras linii nr 10 i 24 (zrealizowana w 2021 r.);
- włączenie linii nr 24BIS do linii nr 10 (zrealizowana w 2021 r.);
- włączenie linii nr 56BIS do linii nr 56 (zrealizowana w 2020 r.);
- zmiana trasy przejazdu linii nr 17, 31, 56 w rejonie dworca PKP (linia nr 56 — zrealizowana w 2021 r.);
- włączenie linii nr 33 do linii nr 51 (zrealizowana w 2021 r.).

ETAP II
- likwidacja nieefektywnych linii nr 37 i 38 (zrealizowana w 2021 r.);
- zmiana trasy przejazdu linii nr 3 i 32 — obsługa ul. Kolistej i Gościnnej w soboty (w zakresie linii nr 3 zrealizowana w 2022 r.);
- połączenie linii nr 15 i 23 w jedną linię;
- połączenie linii nr 21 i 34 w jedna linię (zrealizowana w 2022 r.);
- likwidacja linii nr 14 (zrealizowana w 2021 r.);
- likwidacja linii nr 28, wzmocnienie linii nr 30 (zmiana założeń — likwidacja linii nr 30 w 2021 r.)

ETAP III
- zmiana trasy przejazdu linii nr 56 (obsługa ul. Nowohałcnowskiej) — wycofanie się z proponowanych zmian w wyniku protestów mieszkańców;
- zmiana przebiegu trasy linii nr 12 (południowy odcinek trasy);
- zmiana trasy linii nr 27, połączenie linii nr 26 i 27 w linię okrężną.

ETAP IV
- zmiana pętli końcowych linii nr 7 i 16 — wycofanie się z proponowanych zmian — uruchomienie w okresie letnim dodatkowych kursów linii nr 16 na skróconej trasie;
- zmiana trasy przejazdu linii nr 20 lub 52 (obsługa ul. Dzwonkowej);
- wydłużenie linii nr 9 do os. Polskich Skrzydeł;
- zmiana trasy przejazdu linii nr 16 — obsługa os. Kopernika, os. Wojska Polskiego (zrealizowana w 2022 r.);
Czytaj więcej »>

ETAP V
- wydłużenie trasy linii nr 57 do os. Sarni Stok.
Zmiany możliwe do wprowadzenia po przebudowie pętli autobusowej na os. Sarni Stok