Optymalizacja — etap I

1. Zamia­na przy­stan­ków koń­co­wych w Miku­szo­wi­cach Ślą­skich (zre­ali­zo­wa­na w 2021 r.)
2. Włą­cze­nie linii nr 24 BIS do kur­sów linii nr 10 (zre­ali­zo­wa­na w 2021 r.)

Pro­jekt zakła­da zamia­nę przy­stan­ków koń­co­wych w Miku­szo­wi­cach Ślą­skich: linii nr 10 (Wapie­ni­ca Stra­żac­ka > Miku­szow­ce Ślą­skie) i linii nr 24 (Wapie­ni­ca Stra­żac­ka > Miku­szo­wi­ce Bło­nia ATH) – skie­ro­wa­nie linii nr 10 do pętli Miku­szo­wi­ce Bło­nia ATH, nato­miast linii nr 24 do pętli Miku­szo­wi­ce Ślą­skie. Ponad­to zakła­da się wpro­wa­dze­nie trzech kur­sów warian­to­wych na linii nr 10 popro­wa­dzo­nych przez Os. Koper­ni­ka uli­ca­mi: Sta­wo­wą, Spół­dziel­ców oraz Jesio­no­wą (w zamian za likwi­do­wa­ną linię nr 24 BIS).

Pro­po­no­wa­na zamia­na pętli koń­co­wych linii nr 10 i 24 w Miku­szo­wi­cach Ślą­skich zosta­nie wpro­wa­dzo­na przy jed­no­cze­snej syn­chro­ni­za­cji roz­kła­dów jaz­dy linii nr 24 z linią nr 57 dla klu­czo­wych przy­stan­ków: Miku­szo­wi­ce Ślą­skie oraz Bystrzań­ska Wil­lo­wa, dzię­ki cze­mu zacho­wa­na zosta­nie odczu­wal­na wyso­ka czę­sto­tli­wość kur­so­wa­nia auto­bu­sów na połu­dnio­wym odcin­ku ul. Bystrzań­skiej. W tym celu na ul. Bystrzań­skiej (na wyso­ko­ści pętli auto­bu­so­wej) został utwo­rzo­ny nowy – dodat­ko­wy przy­sta­nek dla linii nr 57 w kie­run­ku Bystrej.

Skie­ro­wa­nie czę­sto kur­su­ją­cej linii nr 10 do pętli Miku­szo­wi­ce Bło­nia powią­za­ne zosta­nie z likwi­da­cją linii nr 24 BIS – jej funk­cja zosta­nie zastą­pio­na przez 3 kur­sy warian­to­we linii nr 10 popro­wa­dzo­ne przez Osie­dle Koper­ni­ka – obsłu­gu­ją­ce dodat­ko­we przy­stan­ki na tra­sie prze­jaz­du: Sta­wo­wa oraz Os. Koper­ni­ka.

Wpro­wa­dze­nie powyż­szych zmian, dzię­ki wyso­kiej czę­sto­tli­wo­ści kur­so­wa­nia linii nr 10 wpły­nie na znacz­ne polep­sze­nie dojaz­du publicz­nym trans­por­tem zbio­ro­wym do Aka­de­mii Tech­nicz­no-Huma­ni­stycz­nej, a tak­że miesz­kań­com mia­sta w codzien­nych podró­żach do tere­nów rekre­acyj­nych – biel­skich Bło­ni.

Zmie­nio­ne tra­sy prze­jaz­du linii:

Linia nr 10     
WAPIENICA PARK PRZEMYSŁOWY ABB, WAPIENICA PARK PRZEMYSŁOWY, BESKIDZKI INKUBATOR TECHNOLOGICZNY, WAPIENICA GIEŁDA
– Rudaw­ka– Mię­dzy­rzec­ka – WAPIENICA STRAŻACKA – Stra­żac­ka – Mię­dzy­rzec­ka – Przy Torach – Mię­dzy­rzec­ka – (Dwor­co­wa > Rege­ra) – Cie­szyń­ska – (Sta­wo­wa – Spół­dziel­ców – Jesio­no­wa) – Pia­stow­ska – 3 Maja – Zam­ko­wa – Par­ty­zan­tów – Bystrzań­ska – Sze­ro­ka – MIKUSZOWICE BŁONIA ATH

Linia nr 24     
WAPIENICA PARK PRZEMYSŁOWY ABB – Rudaw­ka – Mię­dzy­rzec­ka – WAPIENICA STRAŻACKA – Stra­żac­ka – Jana III Sobie­skie­go – Pia­stow­ska – 3 Maja – Zam­ko­wa – Par­ty­zan­tów – Bystrzań­ska – MIKUSZOWICE ŚLĄSKIE

Linia nr 24 BIS likwi­da­cja linii       
OSIEDLE KOPERNIKA – Jesio­no­wa – Cie­szyń­ska – Pia­stow­ska – 3 Maja – Zam­ko­wa – Par­ty­zanc­ka – Bystrzań­ska – Sze­ro­ka – Czoł­gi­stów – MIKUSZOWICE BŁONIA ATH

opty-10-24
opty-10–24

Powyż­sze zmia­ny zosta­ły przed­sta­wio­ne na sche­ma­cie:

opty 10-24 mapa
opty 10–24 mapa

3. Włą­cze­nie linii nr 56BIS do kur­sów linii nr 56 (zre­ali­zo­wa­na w 2020 r.)

Pro­jekt zakła­da połą­cze­nie linii nr 56 oraz 56BIS w jed­ną, czę­ściej kur­su­ją­cą linię nr 56 z zacho­wa­niem warian­to­wo­ści jej kur­so­wa­nia — ozna­cze­nie w roz­kła­dzie jaz­dy lite­ra­mi “JN” skró­co­nych kur­sów do przy­stan­ku Jano­wi­ce Niklów­ka.

Pro­po­no­wa­na zamia­na ma na celu popra­wę czy­tel­no­ści roz­kła­dów jaz­dy — zasto­so­wa­nie jed­nej, zamiast dwóch tabli­czek roz­kła­do­wych — zgru­po­wa­nie odjaz­dów oby­dwu linii kur­su­ją­cych iden­tycz­ną tra­są.

Zmie­nio­na tra­sa prze­jaz­du linii:

Linia nr 56     
PODWALE DWORZEC
Okrzei Gazow­ni­cza Mosto­wa Pił­sud­skie­go Lwow­ska Nie­pod­le­gło­ści Wyzwo­le­nia Jano­wic­ka JANOWICE NIKLÓWKA Jano­wic­ka Kra­kow­ska BESTWINA CENTRUM


4. Zmia­na tra­sy prze­jaz­du auto­bu­sów linii nr 17, 31, 56 w rejo­nie dwor­ca PKP (linia nr 56 – zre­ali­zo­wa­na w 2021 r.)

Pro­jekt zakła­da zmia­nę tra­sy prze­jaz­du auto­bu­sów linii nr 17 (Hałc­nów Kościół /Krzemionki Wito­sa > Pod­wa­le Dwo­rzec), 31 (Hałc­nów Gra­ni­ca > Pod­wa­le Dwo­rzec), 56 (Bestwi­na Centrum/Janowice Niklów­ka > Pod­wa­le Dwo­rzec) w rejo­nie dwor­ca PKP – prze­nie­sie­nie odjaz­dów z przy­stan­ku Pod­wa­le Dwo­rzec do pętli War­szaw­ska Dwo­rzec.

W rejo­nie pętli auto­bu­so­wej Pod­wa­le od kil­ku lat obser­wu­je się znacz­ny spa­dek licz­by pasa­że­rów, któ­rych punk­tem doce­lo­wym jest rejon wschod­niej czę­ści dwor­ca PKP (prze­nie­sie­nie zakła­dów pro­duk­cyj­nych Len­ko do Wil­ko­wic, zmia­na sie­dzi­by fir­my Suez). Głów­na desty­na­cja ruchu pasa­żer­skie­go z Pod­wa­la (sza­co­wa­na na ok. 90% pasa­że­rów wysia­da­ją­cych – w więk­szo­ści mło­dzież szkol­na) kie­ru­je się z przy­stan­ku koń­co­we­go zlo­ka­li­zo­wa­ne­go na ul. Pod­wa­le w kie­run­ku głów­nych pla­có­wek oświa­to­wych zlo­ka­li­zo­wa­nych po zachod­niej stro­nie dwor­ca PKP.

Zmia­na tra­sy prze­jaz­du, a tym samym obsłu­ga przy­stan­ku 3 Maja Dwo­rzec – postrze­ga­ne­go jako głów­ny przy­sta­nek węzło­wy roz­sze­rzy­ła­by znacz­nie moż­li­wo­ści prze­siad­ko­we (kon­ty­nu­owa­nie podró­ży ul. Pia­stow­ską w kier. Wapie­ni­cy, Alek­san­dro­wic, Os. Beskidz­kie­go), ponad­to z przy­stan­ku War­szaw­ska Dwo­rzec ist­nie­je moż­li­wość kon­ty­nu­owa­nia podró­ży w kier. Os. Kar­pac­kie­go, Mazań­co­wic, Mię­dzy­rze­cza).

Zmie­nio­ne tra­sy prze­jaz­du linii:

Linia nr 17     
HAŁCNÓW KOŚCIÓŁ – Wyzwo­le­nia – Krze­mion­ki – KRZEMIONKI WITOSA – Wito­sa – Wyzwo­le­nia – Pie­kar­ska – Komo­ro­wic­ka – Pił­sud­skie­go – Mosto­wa – Wało­wa – 3 Maja – Lipowa/Warszawska – WARSZAWSKA DWORZEC     

Linia nr 31     
HAŁCNÓW GRANICA
– Wyzwo­le­nia – Pie­kar­ska – Komo­ro­wic­ka – Pił­sud­skie­go – Mosto­wa – Wało­wa – 3 Maja – Lipowa/Warszawska – WARSZAWSKA DWORZEC

Linia nr 56     
BESTWINA CENTRUM
– Kra­kow­ska – Jano­wic­ka – JANOWICE NIKLÓWKA – Jano­wic­ka – Wyzwo­le­nia – Nie­pod­le­gło­ści – Lwow­ska – Pił­sud­skie­go – Mosto­wa – Wało­wa – 3 Maja – Lipowa/Warszawska – WARSZAWSKA DWORZEC

opty-17-31-56
opty-17–31-56

Powyż­sze zmia­ny zosta­ły przed­sta­wio­ne na sche­ma­cie:

opty 17-31-56 mapa
opty 17–31-56 mapa

5. Włą­cze­nie linii nr 33 do roz­kła­du jaz­dy linii nr 51 (zre­ali­zo­wa­na w 2021 r.)

Pro­jekt zakła­da włą­cze­nie kur­sów linii nr 33 (War­szaw­ska Dwo­rzec > Mazań­co­wi­ce Osie­dle) do roz­kła­du jaz­dy linii nr 51 (War­szaw­ska Dwo­rzec > Mazań­co­wi­ce Osie­dle /Mazańcowice Ośro­dek Zdro­wia) z zacho­wa­niem warian­to­wo­ści kur­so­wa­nia przez ul. Czer­wo­ną.

Pro­po­no­wa­na zmia­na ma na celu uprosz­cze­nie sie­ci komu­ni­ka­cyj­nej – stwo­rze­nie jed­nej linii o cha­rak­te­rze uzu­peł­nia­ją­cym łączą­cej funk­cję miej­ską (obsłu­ga Komo­ro­wic) i pod­miej­ską (Mazań­co­wi­ce) kur­su­ją­cą we wszyst­kie dni tygo­dnia (aktu­al­nie linia nr 33 kur­su­je tyl­ko od ponie­dział­ku do sobo­ty).

Istot­nym jest fakt, iż linia utrzy­ma w dal­szym cią­gu swo­ją klu­czo­wą funk­cję obsłu­go­wą rejo­nu ul. Czer­wo­nej mają­cej na celu dowóz dzie­ci do Szko­ły Pod­sta­wo­wej w Komo­ro­wi­cach oraz zapew­ni dzie­ciom miesz­ka­ją­cym przy gra­ni­cy z Mazań­co­wi­ca­mi dojazd do Szko­ły Pod­sta­wo­wej w Komo­ro­wi­cach Kra­kow­skich (jeden kurs warian­to­wy popro­wa­dzo­ny przez przy­sta­nek Komo­ro­wi­ce Olim­pij­ska). Zacho­wa­na zosta­nie tak­że warian­to­wość kur­sów do przy­stan­ku Mazań­co­wi­ce Ośro­dek Zdro­wia na mocy zawar­te­go poro­zu­mie­nia z Gmi­ną Jasie­ni­ca.

Połą­cze­nie obu linii umoż­li­wi osią­gnię­cie zakła­da­ne­go rów­ne­go tak­tu kur­so­wa­nia (co ok. 30 min. na odcin­ku do przy­stan­ku Mazań­co­wi­ce Osie­dle oraz co ok. 60 min. na wydłu­żo­nym odcin­ku do Ośrod­ka Zdro­wia).

Zmie­nio­ne tra­sy prze­jaz­du linii:

Linia nr 51     
WARSZAWSKA DWORZEC
– War­szaw­ska – 3 Maja – Wało­wa – Pił­sud­skie­go – Komo­ro­wic­ka – (Pie­kar­ska – Wyzwo­le­nia – Czer­wo­na) – (<Olim­pij­ska) – Mazań­co­wic­ka – MAZAŃCOWICE OSIEDLE – Komo­ro­wic­ka – Ligoc­ka – MAZAŃCOWICE OŚRODEK ZDROWIA

opty-51
opty-51
opty-51-mapa
opty-51-mapa