moBiLET stanowi wygodną i nowoczesną alternatywę dla tradycyjnego zakupu biletu komunikacji miejskiej. Użytkownik może zakupić bilet zawsze i wszędzie (24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu) bez konieczności szukania biletomatu czy kiosku.
Prosta rejestracja
moBiLET jest dostępny dla wszystkich Użytkowników sieci komórkowych, którzy posiadają telefon z dostępem do Internetu. Aby korzystać z moBiLET, Użytkownik powinien pobrać bezpłatną aplikację z dedykowanego sklepu (Google Play, App Store lub App Gallery) lub ze strony m.mobilet.pl. Podczas pierwszego uruchomienia konieczne jest przeprowadzenie krótkiej rejestracji.
Wygodne rozliczenia
moBiLET działa na zasadzie elektronicznej portmonetki – przedpłata (prepaid) trafia na indywidualny rachunek moBiLET. Aby dokonać wpłaty na konto Użytkownik może skorzystać z ekspresowego zasilenia bezpośrednio z aplikacji mobilnej. Użytkownik może też doładować konto prepaid za pomocą tradycyjnego przelewu bankowego, BLIK, karty płatniczej lub poprzez stronę internetową.
Oprócz konta prepaid wśród dostępnych metod płatności są także: BLIK, karta płatnicza oraz konto grupowe. Użytkownik może rozliczać się także w rachunku za telefon komórkowy („Płać z komórką”).
Bilet komunikacji miejskiej w 6 krokach
Dzięki intuicyjnej obsłudze zakup biletu jest prosty i trwa zaledwie kilka sekund. W celu skasowania biletu komunikacji miejskiej MZK Bielsko-Biała należy przed wejściem do pojazdu:
1. Uruchomić aplikację, wybrać „Komunikacja miejska”, miasto/przewoźnik „Bielsko-Biała MZK”.
2. Wybrać rodzaj biletu.
3. Wprowadzić dodatkowe informacje (o ile są wymagane, np. przy bilecie miesięcznym warto uzupełnić je zawczasu).
4. Potwierdzić zakup.
5. Sprawdzić wyświetlony bilet, który jest potwierdzeniem prawidłowo opłaconego przejazdu.
6. Podczas kontroli okazać ekran telefonu z ważnym biletem.
„Regulamin Biletu Telefonicznego obowiązującego w autobusach Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej Sp. z o.o. /System moBILET/”
Informacje wstępne
- Zasady korzystania z Systemu moBILET określa Regulamin Użytkownika Systemu moBILET dostępny na stronie: www.mobilet.pl.
- Niniejszy Regulamin szczegółowy dotyczy wyłącznie Użytkowników korzystających z usług Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej Sp. z o.o., który prowadzi sprzedaż na rzecz i w imieniu Organizatora Publicznego Transportu Zbiorowego Miasta Bielska-Białej, a jego zapisy są nadrzędne nad Regulaminem Użytkownika Systemu moBILET, który określa ogólne zasady korzystania z Systemu moBILET.
- Akceptując niniejszy Regulamin Użytkownik akceptuje jednocześnie Regulamin Użytkownika Systemu moBILET.
- Rejestracja oraz doładowanie konta powinny nastąpić przed wejściem do pojazdu.
Rejestracja
- Użytkownik musi dokonać Rejestracji w Systemie moBILET.
- Aby dokonać rejestracji Użytkownik musi pobrać aplikację ze Sklepu dedykowanego dla systemu operacyjnego w urządzeniu Użytkownika.
- Rejestracja wymaga od przyszłego Użytkownika wprowadzenia następujących danych:
a) adres e‑mail;
b) hasło.
Konfiguracja źródła płatności
- W celu dokonania zakupu Biletu Telefonicznego, Użytkownik może skorzystać z dwóch form płatności:
a) prepaid;
b) karta płatnicza/BLIK:
- przelewając środki finansowe z dowolnego konta bankowego prowadzonego na terenie Polski;
- korzystając z przelewu pay-by-link poprzez Przelewy24, albo Klarna;
- za pomocą karty płatniczej poprzez Przelewy24;
- BLIKiem. - Pełny numer konta moBILET, na który należy dokonywać wpłat, dostępny jest po zalogowaniu na stronie www.mobilet.pl w zakładce „Zasilenie konta” panelu administracyjnego.
Zakup biletu
- Zarejestrowany Użytkownik ma dostęp do aplikacji moBILET na swoim telefonie. Wybierając w menu „Komunikacja miejska” może dokonać zapłaty za przejazd autobusami Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej Sp. z o.o. poprzez wybór miasta Bielska-Białej (wybór zostanie zapamiętany).
- W przypadku wcześniejszego wyboru innego miasta, wyświetlenie listy miast jest możliwe poprzez wybór ikony miasta w prawym górnym rogu ekranu, w sekcji „Komunikacja miejska”.
- W celu zakupu biletu należy wybrać jego rodzaj z poniższych opcji:
a) normalne;
b) ulgowe; - Po rozwinięciu wybór z następujących wariantów:
a) czasowe;
b) jednorazowe;
c) okresowe;
d) weekendowe rodzinne; - W kolejnym kroku należy wpisać dane określone dla danego rodzaju nabywanego biletu:
- jednorazowe, 60-minutowe, 24-godzinne, weekendowe;
a) numer boczny pojazdu (3 cyfrowy), nie dotyczy biletów weekendowych;
b) liczbę biletów tego samego rodzaju w ramach pojedynczej transakcji;
- 7‑dniowe;
a) imię i nazwisko;
b) data urodzenia;
- miesięczne (w tym miesięczne specjalne);
a) imię i nazwisko;
b) data urodzenia;
c) ważny od: bieżącego miesiąca lub przyszłego miesiąca;
- 30-dniowe:
a) imię i nazwisko;
b) data urodzenia;
c) wybór daty od której bilet rozpoczyna swą ważność;
- W kolejnym kroku należy dokonać płatności zaznaczając opcję „Skasuj bilet”. - Transakcję zakupu biletów należy autoryzować, w zależności od wybranego sposobu płatności:
a) dla przedpłaconego Konta moBILET — indywidualnym kodem PIN, definiowanym przez Użytkownika w procesie rejestracji;
b) dla wybranej karty płatniczej uprzednio zarejestrowanej w moBILET — kodem CVV2/CVC2/mPIN. - Wybór sposobu płatności możliwy jest po uprzedniej rejestracji karty płatniczej w zakładce „Karty płatnicze moBILET”.
- Zakupu Biletu Telefonicznego jednorazowego, 60-minutowego, 24-godzinnych należy dokonać najpóźniej tuż po wejściu do pojazdu. Zakupu pozostałych biletów należy dokonać przed wejściem Użytkownika do pojazdu Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej Sp. z o.o. (w tym celu przed wejściem do pojazdu Użytkownik powinien sprawdzić, czy jest zalogowany w aplikacji mobilnej i czy posiada dostęp do Internetu). Zakup biletu w aplikacji mobilnej jest równoznaczny ze skasowaniem biletu w formie papierowej (w szczególności od momentu zakupu Biletu Telefonicznego zaczyna biec okres ważności dla biletów jednorazowych czasowych).
- Bilet jest ważny jedynie na telefonie komórkowym, na którym został zakupiony.
Kontrola
- Kontrola biletów jest prowadzona przez Kontrolerów biletów, którzy zostali wyposażeni w urządzenia kontrolerskie, bezpieczne w rozumieniu wymagań jakie zostały narzucone przez Organizacje Płatnicze.
- Przebywający w pojeździe Użytkownik jest zobowiązany do posiadania i okazywania Kontrolerom ważnego biletu oraz dokumentu tożsamości, a także dokumentu poświadczającego uprawnienia do ulgowego przejazdu. Oznacza to obowiązek udostępnienia do zeskanowania kodu posiadanego biletu.
- Aby okazać Bilet Telefoniczny do kontroli należy z poziomu aplikacji wybrać opcję z menu „Aktywne Bilety” lub alternatywnie skorzystać z zakładki „Historia”, dostępnej w zakładce „Komunikacja miejska”. Następnie należy wybrać z listy zakupionych biletów właściwy i okazać do kontroli na ekranie telefonu komórkowego Użytkownika.
- Użytkownik przedłoży do kontroli aktywny bilet na telefonie/urządzeniu do tego przystosowanym na którym został zakupiony. Kontrolerzy biletów nie akceptują wydruków, screenów i filmów pozorujących aktywny bilet. Aplikacja telefoniczna służy do zakupu biletów elektronicznych w postaci zapisu elektronicznego na przejazdy komunikacją miejską. Wydruki biletów oraz ich potwierdzenie z komputerów lub innych urządzeń nie będą honorowane jako elektroniczny bilet uprawniający do korzystania z usługi przewozu.
Uwaga: Użytkownik jest zobowiązany do okazania biletu na swoim telefonie komórkowym, ponieważ Kontrolerowi biletów nie wolno brać tego urządzenia do własnych rąk. - Brak możliwości nabycia biletu telefonicznego nie zwalnia Użytkownika z odpowiedzialności za przejazd bez ważnego biletu. W takim przypadku zaleca się korzystanie z możliwości zakupu w innych dostępnych kanałach dystrybucji biletów Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej.
Reklamacje i anulowanie Biletu Telefonicznego
- Użytkownik, po stwierdzeniu nieprawidłowości związanej z transakcją dotyczącą zakupu Biletu Telefonicznego, powinien zgłosić reklamację na adres e‑mail BOK moBILET: pomoc@mobilet.pl.
- Reklamacja powinna zawierać dane użytkownika, w tym: Imię i Nazwisko, adres e‑mail, nr telefonu, okoliczności zdarzenia – prośba o podanie (opisu zdarzenia, daty zdarzenia, godziny zdarzenia, danych Biletu Telefonicznego).
- Jeżeli reklamacja zawiera braki formalne, Sprzedawca wzywa do ich uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia jej wpływu, gdy jest to niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia reklamacji, pod rygorem odrzucenia reklamacji.
- Wnioski reklamacyjne są rozpatrywane niezwłocznie po ich otrzymaniu. Czas rozpatrzenia reklamacji wynosi maksymalnie 14 dni od dnia otrzymania kompletnej reklamacji. W uzasadnionych przypadkach Sprzedawca zastrzega sobie możliwość wydłużenia czasu rozpatrzenia reklamacji w terminie do 30 dni od daty jej wniesienia lub uzupełnienia braków formalnych w przypadku sytuacji wymagających ustalenia dodatkowych okoliczności jej zaistnienia. Odpowiedź zostanie wysłana na podany w zgłoszeniu adres e‑mail.
- W razie niemożności rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni wskazanym w ust. 6.4. Sprzedawca informuje Użytkownika o przewidzianym terminie udzielenia odpowiedzi na reklamację wskazując przyczyny opóźnienia.
- W przypadku uznanych reklamacji należna Użytkownikowi wartość zostanie przekazana w formie przelewu na jego Konto moBILET.
- Odwołanie od nałożonej na Użytkownika opłaty dodatkowej należy składać pisemnie lub osobiście w siedzibie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej Sp. z o.o. przy ul. Długiej 50 w Bielsku-Białej, w godz.: 800-1400, w dni robocze, w Dziale Kas Biletowych i Obsługi Pasażerów – tel.: 33 814 35 11 wew. 290, 291, e‑mail: kontrola.liniowa@mzk.bielsko.pl.
- Zakupiony Bilet Telefoniczny można zwrócić wyłącznie w sytuacji, kiedy jego bieg jeszcze się nie rozpoczął. Możliwość anulowania transakcji zakupu Biletu Telefonicznego dotyczy wyłącznie biletów miesięcznych (w tym miesięcznych specjalnych) oraz biletów 30-dniowych. W tym przypadku wnioski będą przyjmowane najpóźniej do przedostatniego dnia poprzedzającego rozpoczęcie okresu obowiązywania biletu: miesięcznego i 30-dniowego. W sytuacji, gdy bilet rozpoczyna okres ważności w sobotę lub niedzielę, wniosek o anulowanie biletu należy złożyć w przedostatnim dniu roboczym.
- Użytkownik może złożyć wniosek z tytułu zwrotu środków za zakupiony Bilet Telefoniczny:
a) za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres bop@mzk.bielsko.pl;
b) telefonicznie na nr: 33 814 35 11 wew. 245, 246;
c) osobiście w siedzibie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej Sp. z o.o., przy ul. Długiej 50 w Bielsku-Białej, w Biurze Obsługi Pasażera, w dni robocze, w godz. 800-1430. - Należna Użytkownikowi wartość z tytułu anulowania Biletu Telefonicznego zostanie przekazana na konto, z którego była dokonana płatność.
Czas zakupu Biletu Telefonicznego
- Czas zakupu Biletu Telefonicznego jest zależny od zasięgu oraz szybkości działania sieci telefonii komórkowej. Tym samym moBILET nie odpowiada za wynikające z tego tytułu opóźnienia lub brak możliwości zakupu biletu.
- W przypadku braku możliwości skorzystania z Systemu moBILET Użytkownik zobowiązany jest do skasowania papierowego biletu na przejazd środkami komunikacji miejskiej.
Zakup biletów jest możliwy w:
- Punktach Obsługi Pasażera MZK — płatność bezgotówkowa i gotówkowa — oferta: bilety jednorazowe, 60-minutowe, 24-godzinne, 7 dniowe, weekendowe, miesięczne.
- Biletomatach stacjonarnych — płatność gotówkowa — oferta: bilety jednorazowe, 60-minutowe, 24- godzinne, 7 dniowe, weekendowe, miesięczne.
- Biletomatach solarnych — płatność bezgotówkowa i gotówkowa — oferta: bilety jednorazowe, 60- minutowe, 24-godzinne.
- e‑sklepie MZK — www.bilety.mzk.bielsko.pl — płatność bezgotówkowa — oferta: bilety 7‑dniowe, miesięczne, 30-dniowe.
- U pozostałych Operatorów Telefonicznych — płatność bezgotówkowa — oferta: bilety jednorazowe, 60-minutowe, 24-godzinne, 7 dniowe, weekendowe, miesięczne, 30-dniowe. - Aplikacja zostanie zablokowana na 10 minut w przypadku rozpoczęcia i nie dokończenia transakcji zakupu biletu po 1 nieudanej próbie zakupu biletu.
- Czas na sfinalizowanie płatności to każdorazowo 20 sekund.
Czas ważności i przedsprzedaż Biletu Telefonicznego
- Bilet jednorazowy obowiązuje od chwili zakupu (momentu skasowania) i zachowuje ważność do końca trasy danej linii zgodnie z wybranym numerem bocznym autobusu (tj. do ostatniego przystanku dla wysiadających).
- Bilet 60-minutowy obowiązuje w ciągu 60 minut od chwili zakupu (momentu skasowania), przy czym w okresie ważności biletu Użytkownik może wykonać dowolną liczbę przesiadek.
- Bilet 24-godzinny obowiązuje w ciągu 24 godzin od chwili zakupu (momentu skasowania), przy czym w okresie ważności biletu Użytkownik może wykonać dowolną liczbę przesiadek.
- Bilet weekendowy rodzinny „Rodzina+” obowiązuje od chwili zakupu (momentu skasowania) w sobotę lub niedzielę do godziny 23:59 w ostatnim dniu ważności biletu, tj. w niedzielę.
- Przedsprzedaż biletu 7‑dniowego nie jest prowadzona. Okres ważności dla biletów 7‑dniowych rozpoczyna swój bieg w chwili jego zakupu (sfinalizowania transakcji), a upływa w chwili określonej na bilecie. Okres ważności biletu jest określany automatycznie przez system sprzedażowy i jest widoczny dla Użytkownika.
- Bilet miesięczny (w tym miesięczne specjalne): przedsprzedaż biletu miesięcznego na kolejny miesiąc kalendarzowy jest prowadzona od dwunastego dnia miesiąca poprzedzającego dany miesiąc. Zakup biletu miesięcznego jest możliwy do piętnastego dnia bieżącego miesiąca włącznie.
- Okres ważności biletu miesięcznego zakupionego w przedsprzedaży wynosi jeden miesiąc kalendarzowy i upływa w chwili określonej na bilecie tj. z końcem ostatniego dnia miesiąca, w którym bilet został zakupiony.
- Okres ważności biletu miesięcznego zakupionego już w trakcie trwania danego miesiąca rozpoczyna swój bieg w chwili jego zakupu, a upływa w chwili określonej na bilecie tj.
z końcem ostatniego dnia danego miesiąca. - Zakup biletu 30-dniowego jest możliwy na czternaście dni przed rozpoczęciem wskazanego przez Użytkownika okresu ważności biletu. W przypadku, gdy Użytkownik jako datę początkową okresu ważności biletu 30-dniowego wskaże dzień jego zakupu, wówczas okres ważności biletu rozpocznie swój bieg z chwilą zakupu a upłynie z chwilą określoną na bilecie tj. z końcem trzydziestego dnia okresu ważności biletu. W przypadku, gdy Użytkownik wskaże inną datę początkową okresu ważności biletu, bilet będzie ważny od początku dnia przez niego wskazanego do chwili określonej na bilecie tj. do końca trzydziestego dnia okresu ważności biletu.