Nowością w taryfie biletowej wprowadzonej od 1 stycznia 2025 r. będą dwa nowe typy biletów długookresowych BBbilet, o obniżonej cenie w stosunku do podstawowych cen biletów długookresowych, z których będą mogli skorzystać wyłącznie mieszkańcy Bielska-Białej rozliczający PIT w Bielsku-Białej.
W ofercie biletowej BBbilet dostępne będą:
- bilet 30-dniowy BBbilet w cenie: 120,00 zł (N), 60,00 zł (U);
- bilet 90-dniowy BBbilet w cenie: 330,00 zł (N), 165,00 zł (U).

Kto może złożyć wniosek o ustalenie uprawnienia do korzystania z BBbiletu?
Wniosek o ustalenie uprawnienia do korzystania z BBbiletu może złożyć każdy pełnoletni bielszczanin:
- rozliczający podatek dochodowy od osób fizycznych w Pierwszym lub Drugim Urzędzie Skarbowym w Bielsku-Białej, jednocześnie deklarujący zamieszkanie na obszarze Miasta Bielska-Białej;
- rozliczający podatek rolny od prowadzenia gospodarstwa rolnego, jednocześnie deklarujący zamieszkanie na obszarze Miasta Bielska-Białej.
Wniosek o ustalenie uprawnienia można złożyć:
- w swoim imieniu;
- w imieniu małżonka (jeżeli PIT rozliczany jest wspólnie);
- dla dzieci do ukończenia 18. roku życia, a jeśli uczą się – do ukończenia szkoły, jednak nie dłużej niż do 25. roku życia.
W przypadku wspólnego rozliczenia PIT, wniosek może zostać złożony przez każdego małżonka.
Jak i gdzie złożyć wniosek?
Wniosek można złożyć za pośrednictwem e‑sklepu MZK (bilety.mzk.bielsko.pl) poprzez wypełnienie interaktywnego formularza po rejestracji/zalogowaniu się do indywidualnego konta użytkownika lub osobiście w Punktach Obsługi Pasażera (POP).
Wnioski w wersji elektronicznej
Wniosek będzie można wypełnić wybierając odpowiedni temat w zakładce wnioski po zalogowaniu się na konto użytkownika e‑sklepu MZK.
Wnioski w wersji papierowej
Wniosek PDF będzie można pobrać w zakładce „BBbilet i Karta KMBB” poprzez kliknięcie w kafelek „Wnioski do pobrania” w e‑sklepie MZK oraz na stronie komunikacja.bielsko-biala.pl w zakładce „BBbilet”. Wnioski papierowe będą dostępne do pobrania w POP.
Wniosek o ustalenie uprawnienia do „BBbiletu” będzie można złożyć w POP:
- przy ul. Krasińskiego 6/9;
- przy ul. Długiej 50 (biurowiec MZK).
Godziny otwarcia POP są dostępne na stronie komunikacja.bielsko-biala.pl w zakładce Punkty Obsługi Pasażera.
Jakie dokumenty będą niezbędne do złożenia wniosku?
Do złożenia wniosku elektronicznego poprzez e‑sklep konieczne będzie dołączenie plików (w przypadku dokumentów w wersji papierowej w postaci zdjęcia lub skanu – jakość pliku musi umożliwiać odczyt danych na dokumencie):
- - pierwszej strony jednego z dokumentów PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-39 za ubiegły rok podatkowy z podanym adresem zamieszkania na terenie Miasta Bielska-Białej wraz z pieczątką wpływu z Pierwszego lub Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej lub jeśli zeznanie podatkowe złożone zostało drogą elektroniczną — wraz z dołączonym Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO);
lub
- pierwszą stronę PIT-11 z podanym adresem zamieszkania na terenie Miasta Bielska-Białej (dotyczy wyłącznie bielszczan do 26 roku życia korzystających z ulgi „Bez PIT dla młodych”);
lub
- pierwszą stronę PIT-40A/11A z podanym adresem zamieszkania na terenie Miasta Bielska-Białej (dotyczy emerytów i rencistów nie składających rocznego zeznania podatkowego);
lub
- aktualną decyzję Prezydenta Miasta Bielska-Białej ustalającą wysokość podatku rolnego;
lub
- obie strony złożonego w roku bieżącym lub poprzednim formularza ZAP‑3 wraz z pieczątką wpływu z Pierwszego lub Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej lub jeśli formularz złożony został drogą elektroniczną — wraz z dołączonym Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO) – z formularza ZAP‑3 można skorzystać wyłącznie jednorazowo, w kolejnych latach wymagany będzie jeden z pozostałych wymienionych dokumentów;
lub
- zaświadczenie z Pierwszego lub Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej, potwierdzające złożenie zeznania podatkowego i wskazuje adres zamieszkania na terenie Miasta Bielska-Białej oraz rok kalendarzowy, za który złożono zeznanie (dotyczy w szczególności mieszkańców rozliczających się na formularzu PIT-36L, PIT-16A, PIT‑6, PIT-19A, PIT‑R) — wzór wniosku o wydanie zaświadczenia;
- zaświadczenie z Pierwszego lub Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej, potwierdzające adres zamieszkania na terenie Miasta Bielska-Białej oraz fakt, że przedmiotowy Urząd był organem właściwym w sprawie opodatkowania mieszkańca za ostatni zakończony rok podatkowy (dotyczy mieszkańców, którzy nie osiągnęli dochodu lub nie byli zobowiązaniu do złożenia zeznania podatkowego) — wzór wniosku o wydanie zaświadczenia; - zdjęcie lub skan legitymacji szkolnej lub studenckiej – w przypadku złożenia Wniosku w imieniu dziecka uczącego się w wieku 18–25 lat;
- aktualną fotografię – w przypadku jednoczesnego wnioskowania o wydanie Karty Pasażera Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej.
Dokumenty dołączane do wniosku elektronicznego należy umieścić w jednym folderze i dodać je jednocześnie w odpowiednim polu formularza.
Do złożenia wniosku w wersji papierowej w POP konieczne będzie okazanie:
- - pierwszej strony jednego z dokumentów PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-39 za ubiegły rok podatkowy z podanym adresem zamieszkania na terenie Miasta Bielska-Białej wraz z pieczątką wpływu z Pierwszego lub Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej lub jeśli zeznanie podatkowe złożone zostało drogą elektroniczną — wraz z dołączonym Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO);
lub
- pierwszą stronę PIT-11 z podanym adresem zamieszkania na terenie Miasta Bielska-Białej (dotyczy wyłącznie bielszczan do 26 roku życia korzystających z ulgi „Bez PIT dla młodych”);
lub
- pierwszą stronę PIT-40A/11A z podanym adresem zamieszkania na terenie Miasta Bielska-Białej (dotyczy emerytów i rencistów nie składających rocznego zeznania podatkowego);
lub
- aktualną decyzję Prezydenta Miasta Bielska-Białej ustalającą wysokość podatku rolnego;
lub
- obie strony złożonego w roku bieżącym lub poprzednim formularza ZAP‑3 wraz z pieczątką wpływu z Pierwszego lub Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej lub jeśli formularz złożony został drogą elektroniczną — wraz z dołączonym Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO) – z formularza ZAP‑3 można skorzystać wyłącznie jednorazowo, w kolejnych latach wymagany będzie jeden z pozostałych wymienionych dokumentów;
lub
- zaświadczenie z Pierwszego lub Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej, potwierdzające złożenie zeznania podatkowego i wskazuje adres zamieszkania na terenie Miasta Bielska-Białej oraz rok kalendarzowy, za który złożono zeznanie (dotyczy w szczególności mieszkańców rozliczających się na formularzu PIT-36L, PIT-16A, PIT‑6, PIT-19A, PIT‑R) — wzór wniosku o wydanie zaświadczenia;
- zaświadczenie z Pierwszego lub Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej, potwierdzające adres zamieszkania na terenie Miasta Bielska-Białej oraz fakt, że przedmiotowy Urząd był organem właściwym w sprawie opodatkowania mieszkańca za ostatni zakończony rok podatkowy (dotyczy mieszkańców, którzy nie osiągnęli dochodu lub nie byli zobowiązaniu do złożenia zeznania podatkowego) — wzór wniosku o wydanie zaświadczenia; - dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość wnioskodawcy (lub okazanie w aplikacji mObywatel);
- legitymacji szkolnej lub studenckiej – w przypadku złożenia Wniosku w imieniu dziecka uczącego się w wieku 18–25 lat (lub okazanie w aplikacji mObywatel);
- aktualną fotografię – w przypadku jednoczesnego wnioskowania o wydanie Karty Pasażera Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej. W sytuacji składania wniosków dla współmałżonka lub dzieci każda dołączona fotografia musi zostać podpisana na odwrocie imieniem i nazwiskiem. Fotografie zostaną zwrócone przy odbiorze karty).
Jak długo będzie rozpatrywany wniosek?
Złożony wniosek poddany zostanie weryfikacji przez pracownika MZK. Czas rozpatrzenia wniosku wynosi maksymalnie 30 dni od dnia jego złożenia. Wnioski niekompletne, nieczytelne, złożone w niewłaściwy sposób nie podlegają weryfikacji. MZK może zwrócić się do wnioskodawcy o uzupełnienie wniosku lub wyjaśnienia w przypadku wątpliwości co do prawdziwości danych zawartych we wniosku.
Pozytywna weryfikacja wniosku będzie skutkować odnotowaniem uprawnienia do korzystania z BBbiletu w systemie elektronicznym. Informacja o wyniku weryfikacji (pozytywnej lub negatywnej) zostanie przesłana wnioskodawcy na wskazany we wniosku adres e‑mail.
Na jaki okres będzie ustalone uprawnienie?
Po przeprowadzonej procedurze weryfikacji, w przypadku złożenia wniosku:
- do 31 maja 2025 r. – uprawnienie obowiązuje do 31 maja 2026 r. (w przypadku dołączenia wymaganych dokumentów za 2023 r. lub za 2024 r.);
- w okresie od 1 czerwca 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. – uprawnienie obowiązuje do 31 maja 2026 r. (w przypadku dołączenia wymaganych dokumentów za 2024 r.);
- od 1 stycznia 2026 r. – uprawnienie obowiązuje:
- do 31 maja roku, w którym złożono wniosek (w przypadku dołączenia wymaganych dokumentów za rok kalendarzowy poprzedzający poprzedni rok kalendarzowy);
- do 31 maja roku następującego po roku złożenia wniosku (w przypadku dołączenia wymaganych dokumentów za poprzedni rok kalendarzowy).

Aby móc dalej korzystać z BBbiletu, przed zakończeniem każdego z ww. okresów wymagane będzie odnowienie uprawnienia – złożenie nowego wniosku z odpowiednim wyprzedzeniem, umożliwiającym weryfikację danych przed końcem aktualnego okresu obowiązywania. O kończącym się terminie obowiązywania uprawnienia na adres mailowy wysyłane będzie każdorazowo przypomnienie z 30-dniowym wyprzedzeniem.
Odnotowanie uprawnienia do korzystania z BBbiletu w systemie elektronicznym będzie uprawniało do korzystania z zakupionego BBbiletu bez konieczności okazywania przy kontroli dokumentów potwierdzających uprawnienie do korzystania z „BBbiletu”. W dalszym ciągu konieczne będzie posiadanie przy sobie dokumentu umożliwiającego potwierdzenie tożsamości oraz dokumentów potwierdzających uprawnienia do przejazdów ulgowych.
Karta Pasażera KMBB
Przy składaniu wniosku pasażerowie będą mogli sami zdecydować, czy będą chcieli posługiwać się nowym nośnikiem biletów – zbliżeniową Kartą Pasażera KMBB czy będą korzystać z dotychczasowych nośników biletów dostępnych na platformie e‑sklepu MZK (tj: Kod QR, zbliżeniowa karta płatnicza).
W przypadku wybrania Karty Pasażera KMBB konieczne będzie wskazanie na wniosku POP, w którym możliwy będzie odbiór karty. Do wyboru będą dwa punkty POP:
- przy ul. Krasińskiego 6/9;
- przy ul. Długiej 50 (biurowiec MZK).
Pasażerowie otrzymają informację o możliwości odbioru karty na wskazany we wniosku adres e‑mail — w kolejnym dniu roboczym od otrzymania wiadomości. Aby móc posługiwać się Kartą Pasażera KMBB, należy dodać ją do konta w e‑sklepie MZK (wprowadzić jej dane), a następnie wybrać ją jako nośnik biletu przy jego zakupie.


Jak kupić bilet?
Pasażerowie uprawnieni do zakupu BBbiletu będą mogli zakupić bilety poprzez e‑sklep MZK bez konieczności wychodzenia z domu oraz stacjonarnie w punktach POP. Należy pamiętać, że brak ważnego uprawnienia będzie skutkował brakiem możliwości zakupu BBbiletów.
Zachęcamy także do zapoznania się z artykułem: BBbilet pytania i odpowiedzi
Wniosek o ustalenie uprawnienia do „BBbiletu” — PDF do pobrania
Podstawa prawna: Zarządzenie nr ON-II.0050.184.2025.KM Prezydenta Miasta Bielska-Białej z dnia 10 lutego 2025 r.

