BBbilet – bielszczanie rozliczający PIT zapłacą mniej

Nowoś­cią w tary­fie bile­towej wprowad­zonej od 1 sty­cz­nia 2025 r. będą dwa nowe typy biletów dłu­gookre­sowych BBbilet, o obniżonej cenie w sto­sunku do pod­sta­wowych cen biletów dłu­gookre­sowych, z których będą mogli sko­rzys­tać wyłącznie mieszkań­cy Biel­s­ka-Białej rozlicza­ją­cy PIT w Bielsku-Białej.

W ofer­cie bile­towej BBbilet dostęp­ne będą:

  • bilet 30-dniowy BBbilet w cenie: 120,00 zł (N), 60,00 zł (U);
  • bilet 90-dniowy BBbilet w cenie: 330,00 zł (N), 165,00 zł (U).
BBbilet nowe ceny
BBbilet nowe ceny

Kto może złożyć wniosek o ustal­e­nie uprawnienia do korzys­ta­nia z BBbile­tu?
Wniosek o ustal­e­nie uprawnienia do korzys­ta­nia z BBbile­tu może złożyć każdy pełno­let­ni bielszczanin:

  1. rozlicza­ją­cy podatek dochodowy od osób fizy­cznych w Pier­wszym lub Drugim Urzędzie Skar­bowym w Biel­sku-Białej, jed­nocześnie deklaru­ją­cy zamieszkanie na obszarze Mias­ta Bielska-Białej;
  2. rozlicza­ją­cy podatek rol­ny od prowadzenia gospo­darst­wa rol­nego, jed­nocześnie deklaru­ją­cy zamieszkanie na obszarze Mias­ta Bielska-Białej.

Wniosek o ustal­e­nie uprawnienia moż­na złożyć:

  1. w swoim imieniu;
  2. w imie­niu małżon­ka (jeżeli PIT rozliczany jest wspólnie);
  3. dla dzieci do ukończenia 18. roku życia, a jeśli uczą się – do ukończenia szkoły, jed­nak nie dłużej niż do 25. roku życia.

W przy­pad­ku wspól­nego rozliczenia PIT, wniosek może zostać złożony przez każdego małżonka. 

Jak i gdzie złożyć wniosek?
Wniosek moż­na złożyć za pośred­nictwem e‑sklepu MZK (bilety.mzk.bielsko.pl) poprzez wypełnie­nie inter­ak­ty­wnego for­mu­la­rza po rejestracji/zalogowaniu się do indy­wid­u­al­nego kon­ta użytkown­i­ka lub oso­biś­cie w Punk­tach Obsłu­gi Pasażera (POP).

Wnios­ki w wer­sji elek­tron­iczne
Wniosek będzie moż­na wypełnić wybier­a­jąc odpowied­ni tem­at w zakład­ce wnios­ki po zal­o­gowa­niu się na kon­to użytkown­i­ka e‑sklepu MZK.

Wnios­ki w wer­sji papierowej
Wniosek PDF będzie moż­na pobrać w zakład­ce „BBbilet i Kar­ta KMBB” poprzez kliknię­cie w kafelek „Wnios­ki do pobra­nia” w e‑sklepie MZK oraz na stron­ie komunikacja.bielsko-biala.pl w zakład­ce „BBbilet”. Trady­cyjne papierowe wnios­ki będą możli­we do pobra­nia w POP.

Wniosek o ustal­e­nie uprawnienia do „BBbile­tu” będzie moż­na złożyć w POP:

  1. przy ul. Krasińskiego 6/9;
  2. przy ul. Długiej 50 (biurowiec MZK);
  3. tym­cza­sowo w budynku Urzę­du Miejskiego w Biel­sku-Białej (Plac Ratus­zowy 6 – parter, obok Biu­ra Obsłu­gi Intere­san­ta) – planowane uru­chomie­nie punk­tu początkiem sty­cz­nia 2025 r.

Godziny otwar­cia POP są dostęp­ne na stron­ie komunikacja.bielsko-biala.pl w zakład­ce punk­ty sprzedaży biletów

Jakie doku­men­ty będą niezbędne do złoże­nia wniosku?

Do złoże­nia wniosku elek­tron­icznego poprzez e‑sklep konieczne będzie dołącze­nie pliku (w przy­pad­ku doku­men­tów w wer­sji papierowej w postaci zdję­cia lub skanu – jakość pliku musi umożli­wiać odczyt danych na dokumencie):

  1. - pier­wszej strony jed­nego z doku­men­tów PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-39 za ubiegły rok podatkowy z podanym adresem zamieszka­nia na tere­nie Mias­ta Biel­s­ka-Białej wraz z Urzę­dowym Poświad­cze­niem Odbioru;   
    lub
    - pier­wszą stronę PIT-11 z podanym adresem zamieszka­nia na tere­nie Mias­ta Biel­s­ka-Białej (doty­czy biel­szczan do 26 roku życia korzys­ta­ją­cych z ulgi „Bez PIT dla młodych”;
    lub
    - pier­wszą stronę PIT-40A/11A z podanym adresem zamieszka­nia na tere­nie Mias­ta Biel­s­ka-Białej (doty­czy emery­tów nie składa­ją­cych rocznego zez­na­nia podatkowego);
    lub
    - aktu­al­ną decyzję Prezy­den­ta Mias­ta Biel­s­ka-Białej usta­la­jącą wysokość podatku rol­nego;
    lub
    - obie strony złożonego w roku bieżą­cym lub poprzed­nim for­mu­la­rza ZAP‑3 wraz z Urzę­dowym Poświad­cze­niem Odbioru (doty­czy tylko wniosku elek­tron­icznego) – z for­mu­la­rza ZAP‑3 moż­na sko­rzys­tać wyłącznie jed­no­ra­zowo, w kole­jnych lat­ach wyma­gany będzie jeden z powyższych doku­men­tów;
    lub
    - zaświad­cze­nie z Pier­wszego lub Drugiego Urzę­du Skar­bowego w Biel­sku-Białej, potwierdza­jące złoże­nie zez­na­nia podatkowego i wskazu­je adres zamieszka­nia na tere­nie Mias­ta Biel­s­ka-Białej oraz rok kalen­dar­zowy, za który złożono zez­nanie (doty­czy w szczegól­noś­ci mieszkańców rozlicza­ją­cych się na for­mu­la­rzu PIT-36L, PIT-16A, PIT‑6, PIT-19A, PIT‑R);
    - zaświad­cze­nie z Pier­wszego lub Drugiego Urzę­du Skar­bowego w Biel­sku-Białej, potwierdza­jące adres zamieszka­nia na tere­nie Mias­ta Biel­s­ka-Białej oraz fakt, że był przed­miotowy Urząd był organem właś­ci­wym w spraw­ie opo­datkowa­nia mieszkań­ca za ostat­ni zakońc­zony rok podatkowy (doty­czy mieszkańców, którzy nie osiągnęli dochodu lub nie byli zobow­iąza­niu do złoże­nia zez­na­nia podatkowego);
  2. zdję­cie lub skan dowodu oso­bis­tego lub innego doku­men­tu potwierdza­jącego tożsamość wniosko­daw­cy – należy zanon­i­mi­zować (wyka­sować lub zamazać) infor­ma­c­je, które nie są potrzeb­ne do wery­fikacji danych. Na doku­men­cie powin­ny pozostać: imię, nazwisko, fotografia, numer PESEL i data urodzenia;
  3. zdję­cie lub skan legi­t­y­macji szkol­nej lub stu­denck­iej – w przy­pad­ku złoże­nia Wniosku w imie­niu dziec­ka uczącego się w wieku 18–25 lat;
  4. aktu­al­ną fotografię – w przy­pad­ku jed­noczes­nego wnioskowa­nia o wydanie Kar­ty Pasażera Komu­nikacji Miejskiej w Biel­sku-Białej. W sytu­acji składa­nia wniosków dla współ­małżon­ka lub dzieci każdy dołąc­zony plik ze zdję­ciem należy w tytule pliku pod­pisać imie­niem i nazwiskiem.

Do złoże­nia wniosku w wer­sji papierowej w POP konieczne będzie okazanie:

  1. - pier­wszej strony jed­nego z doku­men­tów PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-39za ubiegły rok podatkowy z podanym adresem zamieszka­nia na tere­nie Mias­ta Biel­s­ka-Białej wraz z pieczątką wpły­wu z Pier­wszego lub Drugiego Urzę­du Skar­bowego w Biel­sku-Białej;    
    lub
    - pier­wszą stronę PIT-11 z podanym adresem zamieszka­nia na tere­nie Mias­ta Biel­s­ka-Białej (doty­czy biel­szczan do 26 roku życia korzys­ta­ją­cych z ulgi „Bez PIT dla młodych”;
    lub
    - pier­wszą stronę PIT-40A/11A z podanym adresem zamieszka­nia na tere­nie Mias­ta Biel­s­ka-Białej (doty­czy emery­tów nie składa­ją­cych rocznego zez­na­nia podatkowego);
    lub
    - aktu­al­ną decyzję Prezy­den­ta Mias­ta Biel­s­ka-Białej usta­la­jącą wysokość podatku rol­nego;
    lub
    - obie strony złożonego w roku bieżą­cym lub poprzed­nim for­mu­la­rza ZAP‑3 wraz z Urzę­dowym Poświad­cze­niem Odbioru (doty­czy tylko wniosku elek­tron­icznego) – z for­mu­la­rza ZAP‑3 moż­na sko­rzys­tać wyłącznie jed­no­ra­zowo, w kole­jnych lat­ach wyma­gany będzie jeden z powyższych doku­men­tów;
    lub
    - zaświad­cze­nie z Pier­wszego lub Drugiego Urzę­du Skar­bowego w Biel­sku-Białej, potwierdza­jące złoże­nie zez­na­nia podatkowego i wskazu­je adres zamieszka­nia na tere­nie Mias­ta Biel­s­ka-Białej oraz rok kalen­dar­zowy, za który złożono zez­nanie (doty­czy w szczegól­noś­ci mieszkańców rozlicza­ją­cych się na for­mu­la­rzu PIT-36L, PIT-16A, PIT‑6, PIT-19A, PIT‑R);
    - zaświad­cze­nie z Pier­wszego lub Drugiego Urzę­du Skar­bowego w Biel­sku-Białej, potwierdza­jące adres zamieszka­nia na tere­nie Mias­ta Biel­s­ka-Białej oraz fakt, że był przed­miotowy Urząd był organem właś­ci­wym w spraw­ie opo­datkowa­nia mieszkań­ca za ostat­ni zakońc­zony rok podatkowy (doty­czy mieszkańców, którzy nie osiągnęli dochodu lub nie byli zobow­iąza­niu do złoże­nia zez­na­nia podatkowego);
  2. dowodu oso­bis­tego lub innego doku­men­tu potwierdza­jącego tożsamość wniosko­daw­cy (lub okazanie w aplikacji mObywatel);
  3. legi­t­y­macji szkol­nej lub stu­denck­iej – w przy­pad­ku złoże­nia Wniosku w imie­niu dziec­ka uczącego się w wieku 18–25 lat (lub okazanie w aplikacji mObywatel);
  4. aktu­al­ną fotografię – w przy­pad­ku jed­noczes­nego wnioskowa­nia o wydanie Kar­ty Pasażera Komu­nikacji Miejskiej w Biel­sku-Białej. W sytu­acji składa­nia wniosków dla współ­małżon­ka lub dzieci każ­da dołąc­zona fotografia musi zostać pod­pisana na odwro­cie imie­niem i nazwiskiem. Fotografie zostaną zwró­cone przy odbiorze karty).

Wnios­ki będzie moż­na składać od połowy grud­nia 2024 r.

Jak dłu­go będzie roz­pa­try­wany wniosek?
Złożony wniosek pod­dany zostanie wery­fikacji przez pra­cown­i­ka MZK. Czas roz­pa­trzenia wniosku wynosi maksy­mal­nie 30 dni od dnia jego złoże­nia. Wnios­ki niekom­pletne, nieczytelne, złożone w niewłaś­ci­wy sposób nie podle­ga­ją wery­fikacji. MZK może zwró­cić się do wniosko­daw­cy o uzu­pełnie­nie wniosku lub wyjaśnienia w przy­pad­ku wąt­pli­woś­ci co do prawdzi­woś­ci danych zawartych we wniosku.

Pozy­ty­w­na wery­fikac­ja wniosku będzie skutkować odno­towaniem uprawnienia do korzys­ta­nia z BBbile­tu w sys­temie elek­tron­icznym. Infor­ma­c­ja o wyniku wery­fikacji (pozy­ty­wnej lub negaty­wnej) zostanie przesłana wniosko­daw­cy na wskazany we wniosku adres e‑mail.

Na jaki okres będzie ustalone uprawnie­nie?
Po przeprowad­zonej pro­ce­durze wery­fikacji uprawnie­nie będzie obow­iązy­wało nie wcześniej niż od 1 sty­cz­nia 2025 r. W przy­pad­ku złoże­nia wniosku:

  1. do 31 maja 2025 r. – uprawnie­nie obow­iązu­je do 31 maja 2026 r. (w przy­pad­ku dołączenia wyma­ganych doku­men­tów za 2023 r. lub za 2024 r.);
  2. w okre­sie od 1 czer­w­ca 2025 r. do 31 grud­nia 2025 r. – uprawnie­nie obow­iązu­je do 31 maja 2026 r. (w przy­pad­ku dołączenia wyma­ganych doku­men­tów za 2024 r.);
  3. od 1 sty­cz­nia 2026 r. – uprawnie­nie obow­iązu­je:
    - do 31 maja roku, w którym złożono wniosek (w przy­pad­ku dołączenia wyma­ganych doku­men­tów za rok kalen­dar­zowy poprzedza­ją­cy poprzed­ni rok kalen­dar­zowy);
    - do 31 maja roku następu­jącego po roku złoże­nia wniosku (w przy­pad­ku dołączenia wyma­ganych doku­men­tów za poprzed­ni rok kalendarzowy).
Okres ważności uprawnienia
Okres ważnoś­ci uprawnienia

Po zakończe­niu każdego z ww. okresów wyma­gane będzie odnowie­nie uprawnienia – złoże­nie nowego wniosku.

Odno­towanie uprawnienia do korzys­ta­nia z BBbile­tu w sys­temie elek­tron­icznym będzie upraw­ni­ało do korzys­ta­nia z zaku­pi­onego BBbile­tu bez koniecznoś­ci okazy­wa­nia przy kon­troli doku­men­tów potwierdza­ją­cych uprawnie­nie do korzys­ta­nia z „BBbile­tu”. W dal­szym ciągu konieczne będzie posi­adanie przy sobie doku­men­tu potwierdza­jącego tożsamość oraz potwierdza­ją­cych uprawnienia do prze­jazdów ulgowych.

W przy­pad­ku, gdy okres ważnoś­ci zaku­pi­onego BBbile­tu będzie wykraczać poza okres obow­iązy­wa­nia uprawnienia do korzys­ta­nia z BBbile­tu – konieczne jest złoże­nie nowego wniosku z odpowied­nim wyprzedze­niem, umożli­wia­ją­cym wery­fikację danych przed końcem aktu­al­nego okre­su obow­iązy­wa­nia. O kończą­cym się ter­minie obow­iązy­wa­nia uprawnienia na adres mailowy wysyłane będzie każ­do­ra­zowo przy­pom­nie­nie z 30-dniowym wyprzedzeniem.

Kar­ta Pasażera KMBB
Przy składa­niu wniosku pasażerowie będą mogli sami zde­cy­dować czy będą chcieli posługi­wać się nowym nośnikiem biletów – zbliże­niową Kartą Pasażera KMBB czy będą korzys­tać z doty­chcza­sowych nośników biletów dostęp­nych na plat­formie e‑sklepu MZK (tj: Kod QR, zbliże­niowa kar­ta płatnicza). 

Pasażerowie otrzy­ma­ją infor­ma­cję o możli­woś­ci odbioru kar­ty na wskazany we wniosku adres e‑mail.

W przy­pad­ku wybra­nia Kar­ty Pasażera KMBB konieczne będzie wskazanie na wniosku POP, w którym możli­wy będzie odbiór kar­ty. Do wyboru będą dwa punk­ty POP:

  1. przy ul. Krasińskiego 6/9;
  2. przy ul. Długiej 50 (biurowiec MZK).

Jak kupić bilet?
Pasażerowie uprawnieni do zakupu BBbile­tu będą mogli zakupić bile­ty poprzez e‑sklep MZK bez koniecznoś­ci wychodzenia z domu oraz stacjonarnie w punk­tach POP. Należy pamię­tać, że brak ważnego uprawnienia będzie skutkował brakiem możli­woś­ci zakupu BBbiletów.

Pod­stawa praw­na: Zarządze­nie nr ON-II.0050.829.2024.KM Prezy­den­ta Mias­ta Biel­s­ka-Białej z dnia 30 październi­ka 2024 r. w spraw­ie BBbile­tu.
Wniosek PDF do pobrania.

Polecane posty