Badania potoków pasażerskich – linia MZK nr 2

Nowy, obow­iązu­ją­cy od 2 sty­cz­nia 2024 r. rozkład jazdy linii MZK nr 2 real­izu­je więk­szą liczbę kursów w dni robocze na trasie do Wilkow­ic Górnych (wzrost licz­by kursów z 38 do 44 na wydłużonym odcinku trasy) – szczegól­nie w godz­i­nach szczytów komu­nika­cyjnych, co ma przy­czynić się do rozłoże­nia wys­tępu­ją­cych potoków pasażer­s­kich z jed­nego kur­su na dwa, a zarazem popraw­ić kom­fort podróżowa­nia wszys­t­kich pasażerów korzys­ta­ją­cych z linii nr 2 – zarówno mieszkańców Wilkow­ic, jak również Mikus­zow­ic Krakows­kich i Leszczyn.

W sty­czniu br. przeprowad­zone zostały bada­nia napełnień na przed­miotowej linii. Najwyższa wartość pomi­arów została osiąg­nię­ta 12 sty­cz­nia 2024 r. (piątek): 3 718 przewiezionych pasażerów w skali całego dnia. Dzień ten został przyję­ty jako bazowy do dal­szych szczegółowych anal­iz, a śred­nia wartość w przekro­ju tygod­nia dla dnia roboczego wyniosła 3 479 pasażerów. Anal­iza wyników napełnień w najbardziej obciążonym dniu badań wskazu­je, że maksy­malne cza­sowe napełnie­nie pojaz­du na najbardziej oble­ganym odcinku trasy prze­jaz­du wyniosło 53 oso­by (kurs o godz. 7:02 z Wilkow­ic Górnych) oraz 50 osób (kurs o godz. 8:10 z Mikus­zow­ic Krakows­kich) – nato­mi­ast na pozostałych 82 kur­sach maksy­malne napełnie­nie nie przekracza­ło 50 osób. Dla porów­na­nia – przed wprowadze­niem zmi­an w rozkładzie jazdy maksy­malne napełnie­nie kursów linii nr 2 zostało osiąg­nięte 11 maja 2023 r. – wów­czas napełnie­nie powyżej 50 osób doty­czyło 5 kursów, a maksy­malne napełnie­nie pojaz­du na najbardziej oble­ganym odcinku trasy prze­jaz­du wynosiło 62 oso­by (kurs o godz. 13:00 z Osied­la Kopernika).

Do obsłu­gi linii nr 2 kierowane są auto­busy 12-metrowe klasy MAXI o nom­i­nal­nej pojem­noś­ci pasażer­skiej ok. 100 osób (łącz­na licz­ba miejsc siedzą­cych oraz sto­ją­cych). Zatem wyni­ki pomi­arów (badań napełnień) ze sty­cz­nia br. wykazu­ją, że na 98% real­i­zowanych kursów wskaźni­ki maksy­mal­nych napełnień nie przekracza­ją 50% poziomu dostęp­noś­ci miejsc pasażer­s­kich. Pro­ces ewalu­acji wdrożonych zmi­an na linii nr 2 wyma­ga ponowienia badań w najbliższym okre­sie (kwiecień br.).

Jed­nocześnie należy wskazać, iż na przestrzeni ostat­nich miesię­cy kilkukrot­nie przeprowad­zone zostały ze strony Orga­ni­za­to­ra PTZ prze­jazdy kon­trolne auto­busa­mi linii nr 2 w godz­i­nach szczytów komu­nika­cyjnych (na kur­sach charak­teryzu­ją­cych się najwięk­szy­mi napełnieni­a­mi pasażerów), które wykaza­ły, że znaczą­cym prob­le­mem wynika­ją­cym z odczuwal­nego przez pasażerów zjawiska obniżonego kom­for­tu podróży – jest odby­wanie podróży przez dzieci i młodzież z założony­mi na ple­cach tornistrami/plecakami, które zaj­mu­ją znaczną część dostęp­nej przestrzeni pasażer­skiej oraz utrud­ni­a­ją przemieszcza­nia się pasażerów w pojeździe, w szczegól­noś­ci pod­czas wymi­any pasażer­skiej (pod­czas wsi­ada­nia i wysi­ada­nia z auto­busu). Wychodząc naprze­ciw temu prob­le­mowi real­i­zowana jest kam­pa­nia infor­ma­cyj­na w Internecie oraz w auto­busach na mon­i­torach LCD – przy­pom­i­na­ją­ca dobre prak­ty­ki podróży w komu­nikacji miejskiej, które obe­j­mu­ją również mod­uł „nie bądź dzieci­ak – zde­jmij ple­cak!!!” – apel do pasażerów o odpowied­ni sposób odby­wa­nia podróży autobusem.

Linia nr 2
Linia nr 2

Polecane posty