Nowy, obowiązujący od 2 stycznia 2024 r. rozkład jazdy linii MZK nr 2 realizuje większą liczbę kursów w dni robocze na trasie do Wilkowic Górnych (wzrost liczby kursów z 38 do 44 na wydłużonym odcinku trasy) – szczególnie w godzinach szczytów komunikacyjnych, co ma przyczynić się do rozłożenia występujących potoków pasażerskich z jednego kursu na dwa, a zarazem poprawić komfort podróżowania wszystkich pasażerów korzystających z linii nr 2 – zarówno mieszkańców Wilkowic, jak również Mikuszowic Krakowskich i Leszczyn.
W styczniu br. przeprowadzone zostały badania napełnień na przedmiotowej linii. Najwyższa wartość pomiarów została osiągnięta 12 stycznia 2024 r. (piątek): 3 718 przewiezionych pasażerów w skali całego dnia. Dzień ten został przyjęty jako bazowy do dalszych szczegółowych analiz, a średnia wartość w przekroju tygodnia dla dnia roboczego wyniosła 3 479 pasażerów. Analiza wyników napełnień w najbardziej obciążonym dniu badań wskazuje, że maksymalne czasowe napełnienie pojazdu na najbardziej obleganym odcinku trasy przejazdu wyniosło 53 osoby (kurs o godz. 7:02 z Wilkowic Górnych) oraz 50 osób (kurs o godz. 8:10 z Mikuszowic Krakowskich) – natomiast na pozostałych 82 kursach maksymalne napełnienie nie przekraczało 50 osób. Dla porównania – przed wprowadzeniem zmian w rozkładzie jazdy maksymalne napełnienie kursów linii nr 2 zostało osiągnięte 11 maja 2023 r. – wówczas napełnienie powyżej 50 osób dotyczyło 5 kursów, a maksymalne napełnienie pojazdu na najbardziej obleganym odcinku trasy przejazdu wynosiło 62 osoby (kurs o godz. 13:00 z Osiedla Kopernika).
Do obsługi linii nr 2 kierowane są autobusy 12-metrowe klasy MAXI o nominalnej pojemności pasażerskiej ok. 100 osób (łączna liczba miejsc siedzących oraz stojących). Zatem wyniki pomiarów (badań napełnień) ze stycznia br. wykazują, że na 98% realizowanych kursów wskaźniki maksymalnych napełnień nie przekraczają 50% poziomu dostępności miejsc pasażerskich. Proces ewaluacji wdrożonych zmian na linii nr 2 wymaga ponowienia badań w najbliższym okresie (kwiecień br.).
Jednocześnie należy wskazać, iż na przestrzeni ostatnich miesięcy kilkukrotnie przeprowadzone zostały ze strony Organizatora PTZ przejazdy kontrolne autobusami linii nr 2 w godzinach szczytów komunikacyjnych (na kursach charakteryzujących się największymi napełnieniami pasażerów), które wykazały, że znaczącym problemem wynikającym z odczuwalnego przez pasażerów zjawiska obniżonego komfortu podróży – jest odbywanie podróży przez dzieci i młodzież z założonymi na plecach tornistrami/plecakami, które zajmują znaczną część dostępnej przestrzeni pasażerskiej oraz utrudniają przemieszczania się pasażerów w pojeździe, w szczególności podczas wymiany pasażerskiej (podczas wsiadania i wysiadania z autobusu). Wychodząc naprzeciw temu problemowi realizowana jest kampania informacyjna w Internecie oraz w autobusach na monitorach LCD – przypominająca dobre praktyki podróży w komunikacji miejskiej, które obejmują również moduł „nie bądź dzieciak – zdejmij plecak!!!” – apel do pasażerów o odpowiedni sposób odbywania podróży autobusem.