Głównym celem „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Bielska-Białej” aktualizowanego na lata 2024–2033 – jest zapewnienie efektywnych przewozów o charakterze użyteczności publicznej przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju transportu.
Na etapie wstępnych prac – identyfikacja potrzeb dotyczących transportu odbywała się w sposób wieloaspektowy – wykorzystane zostały wnioski oraz uwagi dotyczące komunikacji miejskiej zebrane w okresie 2022–2023 podczas spotkań z przedstawicielami Rad Osiedli, zawartych w pismach oraz korespondencji elektronicznej mieszkańców kierowanej do Urzędu Miejskiego. W listopadzie 2023 r. przeprowadzone zostały badania ankietowe dotyczące sposobu przemieszczania się po obszarze Miasta Bielska-Białej. Ankieta miała na celu zbadanie preferencji komunikacyjnych i poznanie opinii na temat oczekiwanego standardu komunikacji publicznej (wpłynęły 833 ankiety).
Wstępny projekt aktualizacji dokumentu został poddany pod konsultacje społeczne, które przeprowadzono w dniach 15.01.2024 r. – 05.02.2024 r. Wyłożenie planu do publicznego wglądu służyło przekazaniu informacji o planowanych działaniach w sferze publicznego transportu zbiorowego, ale przede wszystkim – udziale mieszkańców w kształtowaniu dokumentu poprzez umożliwienie zgłaszania uwag oraz wniosków w zakresie kierunków rozwoju (poprzez wypełniony formularz – tradycyjnie w siedzibie Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, drogą elektroniczną oraz podczas dwóch spotkań konsultacyjnych w dniu 25 stycznia 2024 r. w godz. 10.30–12.00 oraz 16.30–18.00).
Ogłoszenie o konsultacjach opublikowane zostało: w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronach internetowych Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, na profilach społecznościowych UM BB, w Magazynie Samorządowym „W Bielsku-Białej”. Informacja o konsultacjach zamieszczona została ponadto na 35 (głównych) przystankach autobusowych na obszarze Miasta, jak również w 130 autobusach na wewnętrznych wyświetlaczach LCD (przez cały okres konsultacji) oraz w mediach lokalnych (prasie i Internecie). Stosowna informacja o prowadzonych konsultacjach została przesłana także do wszystkich Rad Osiedli, Radnych Rady Miejskiej w Bielsku-Białej oraz Młodzieżowej Rady Miejskiej w Bielsku-Białej.
Podczas trwania konsultacji wpłynęło 336 uwag do projektu aktualizacji dokumentu.
Wszystkie uwagi można podzielić na następujące obszary, których dotyczyły:
- sieć komunikacyjna transportu zbiorowego, w tym rozkłady jazdy, częstotliwości kursowania oraz przebieg tras przejazdów poszczególnych linii autobusowych – 133 uwagi;
- infrastruktura drogowa, w tym przystanki oraz kwestie związane z ich obsługą – 99 uwag;
- taryfa biletowa, w tym kwestie dot. rodzajów biletów, sieci dystrybucji oraz kontroli – 27 uwag;
- tabor komunikacji miejskiej, w tym eksploatacja autobusów przegubowych oraz nisko- i zeroemisyjnych – 25 uwag;
- pozostałe, w tym kwestie niedotyczące przedmiotu planu, prawne oraz dot. innych środków transportu – 52 uwagi.
Po dokonaniu szczegółowej analizy i ocenie formalnej oraz merytorycznej wszystkich uwag:
- 35 uwag zostało uwzględnionych (zmieniono zapisy Planu),
- 39 uwag została uwzględniona częściowo (zmieniono zapisy Planu dla części uwagi),
- 130 uwag – treść istniejąca (dotyczyła istniejącej treści Planu poddanego
pod konsultacje społeczne), - 95 uwag poza przedmiotem konsultacji (uwaga nie dotyczyła bezpośrednio treści Planu).
- 37 uwag nie uwzględniono (szczegółowe uzasadnienia w raporcie z konsultacji dostępnym poniżej).
Zgodnie z powyższym, znaczna część wniosków i opinii zgłoszonych w trakcie konsultacji odnosiła się do szczegółowych kwestii dotyczących rozkładów jazdy, częstotliwości kursowania i tras przejazdów linii, które to w Planie zostały ujęte wyłącznie w ramy pozwalające na efektywne kształtowanie sieci komunikacyjnej oraz podnoszenie standardów jej obsługi. Należy również wskazać, że złożone uwagi podczas konsultacji społecznych nie dotyczyły wprowadzanej na przestrzeni ostatnich lat optymalizacji poszczególnych linii komunikacyjnych, co można odczytywać jako akceptacja realizowanych dotychczas działań w zakresie zmian tras, częstotliwości kursowania oraz synchronizacji godzin odjazdów tych linii.
Działania w zakresie konkretnych zmian na sieci będą odbywać się w dalszym ciągu poprzez bieżące prace Wydziału Komunikacji, które zostaną poprzedzone m.in. analizą przedmiotowych wniosków (uwag z konsultacji społecznych) oraz badań potoków pasażerskich.
Raport z konsultacji dostępny pod linkiem.
