Informacja w zakresie zakończenia konsultacji społecznych

Głównym celem „Planu zrównoważonego roz­wo­ju pub­licznego trans­portu zbiorowego dla mias­ta Biel­s­ka-Białej” aktu­al­i­zowanego na lata 2024–2033 – jest zapewnie­nie efek­ty­wnych prze­wozów o charak­terze użytecznoś­ci pub­licznej przy zachowa­niu zasad zrównoważonego roz­wo­ju transportu.

Na etapie wstęp­nych prac – iden­ty­fikac­ja potrzeb doty­czą­cych trans­portu odby­wała się w sposób wieloaspek­towy – wyko­rzys­tane zostały wnios­ki oraz uwa­gi doty­czące komu­nikacji miejskiej zebrane w okre­sie 2022–2023 pod­czas spotkań z przed­staw­iciela­mi Rad Osiedli, zawartych w pis­mach oraz kore­spon­dencji elek­tron­icznej mieszkańców kierowanej do Urzę­du Miejskiego. W listopadzie 2023 r. przeprowad­zone zostały bada­nia anki­etowe doty­czące sposobu przemieszcza­nia się po obszarze Mias­ta Biel­s­ka-Białej. Anki­eta miała na celu zbadanie pref­er­encji komu­nika­cyjnych i poz­nanie opinii na tem­at oczeki­wanego stan­dar­du komu­nikacji pub­licznej (wpłynęły 833 ankiety).

Wstęp­ny pro­jekt aktu­al­iza­cji doku­men­tu został pod­dany pod kon­sul­tac­je społeczne, które przeprowad­zono w dni­ach 15.01.2024 r. – 05.02.2024 r. Wyłoże­nie planu do pub­licznego wglą­du służyło przekaza­niu infor­ma­cji o planowanych dzi­ała­ni­ach w sferze pub­licznego trans­portu zbiorowego, ale przede wszys­tkim – udziale mieszkańców w ksz­tał­towa­niu doku­men­tu poprzez umożli­wie­nie zgłasza­nia uwag oraz wniosków w zakre­sie kierunk­ów roz­wo­ju (poprzez wypełniony for­mu­la­rz – trady­cyjnie w siedz­i­bie Urzę­du Miejskiego w Biel­sku-Białej, drogą elek­tron­iczną oraz pod­czas dwóch spotkań kon­sul­ta­cyjnych w dniu 25 sty­cz­nia 2024 r. w godz. 10.30–12.00 oraz 16.30–18.00). 

Ogłosze­nie o kon­sul­tac­jach opub­likowane zostało: w Biule­tynie Infor­ma­cji Pub­licznej, na stronach inter­ne­towych Urzę­du Miejskiego w Biel­sku-Białej, na pro­fi­lach społecznoś­ciowych UM BB, w Mag­a­zynie Samorzą­dowym „W Biel­sku-Białej”. Infor­ma­c­ja o kon­sul­tac­jach zamieszc­zona została pon­ad­to na 35 (głównych) przys­tankach auto­bu­sowych na obszarze Mias­ta, jak również w 130 auto­busach na wewnętrznych wyświ­et­laczach LCD (przez cały okres kon­sul­tacji) oraz w medi­ach lokalnych (prasie i Internecie). Stosow­na infor­ma­c­ja o prowad­zonych kon­sul­tac­jach została przesłana także do wszys­t­kich Rad Osiedli, Rad­nych Rady Miejskiej w Biel­sku-Białej oraz Młodzieżowej Rady Miejskiej w Bielsku-Białej.

Pod­czas trwa­nia kon­sul­tacji wpłynęło 336 uwag do pro­jek­tu aktu­al­iza­cji dokumentu.

Wszys­tkie uwa­gi moż­na podzielić na następu­jące obszary, których dotyczyły:

  • sieć komu­nika­cyj­na trans­portu zbiorowego, w tym rozkłady jazdy, częs­totli­woś­ci kur­sowa­nia oraz prze­bieg tras prze­jazdów poszczegól­nych linii auto­bu­sowych – 133 uwagi;
  • infra­struk­tu­ra dro­gowa, w tym przys­tan­ki oraz kwest­ie związane z ich obsługą – 99 uwag;
  • tary­fa bile­towa, w tym kwest­ie dot. rodza­jów biletów, sieci dys­try­bucji oraz kon­troli – 27 uwag;
  • tabor komu­nikacji miejskiej, w tym eksploat­ac­ja auto­busów przegubowych oraz nisko- i zeroemisyjnych – 25 uwag;
  • pozostałe, w tym kwest­ie niedo­ty­czące przed­mio­tu planu, prawne oraz dot. innych środ­ków trans­portu – 52 uwagi.

Po doko­na­niu szczegółowej anal­izy i oce­nie for­mal­nej oraz mery­to­rycznej wszys­t­kich uwag:

  • 35 uwag zostało uwzględ­nionych (zmieniono zapisy Planu),
  • 39 uwag została uwzględ­niona częś­ciowo (zmieniono zapisy Planu dla częś­ci uwagi),
  • 130 uwag – treść ist­nieją­ca (doty­czyła ist­niejącej treś­ci Planu pod­danego
    pod kon­sul­tac­je społeczne),
  • 95 uwag poza przed­miotem kon­sul­tacji (uwa­ga nie doty­czyła bezpośred­nio treś­ci Planu).
  • 37 uwag nie uwzględ­niono (szczegółowe uza­sad­nienia w rapor­cie z kon­sul­tacji dostęp­nym poniżej).

Zgod­nie z powyższym, znacz­na część wniosków i opinii zgłos­zonych w trak­cie kon­sul­tacji odnosiła się do szczegółowych kwestii doty­czą­cych rozkładów jazdy, częs­totli­woś­ci kur­sowa­nia i tras prze­jazdów linii, które to w Planie zostały ujęte wyłącznie w ramy pozwala­jące na efek­ty­wne ksz­tał­towanie sieci komu­nika­cyjnej oraz pod­nosze­nie stan­dard­ów jej obsłu­gi. Należy również wskazać, że złożone uwa­gi pod­czas kon­sul­tacji społecznych nie doty­czyły wprowadzanej na przestrzeni ostat­nich lat opty­mal­iza­cji poszczegól­nych linii komu­nika­cyjnych, co moż­na odczy­ty­wać jako akcep­tac­ja real­i­zowanych doty­chczas dzi­ałań w zakre­sie zmi­an tras, częs­totli­woś­ci kur­sowa­nia oraz syn­chro­niza­cji godzin odjazdów tych linii.

Dzi­ała­nia w zakre­sie konkret­nych zmi­an na sieci będą odby­wać się w dal­szym ciągu poprzez bieżące prace Wydzi­ału Komu­nikacji, które zostaną poprzed­zone m.in. anal­izą przed­miotowych wniosków (uwag z kon­sul­tacji społecznych) oraz badań potoków pasażerskich.

Raport z kon­sul­tacji dostęp­ny pod linkiem.

Linia nr 8
Linia nr 8

Polecane posty