Szanowni Pasażerowie!
Dla publicznego transportu zbiorowego kilkanaście ostatnich miesięcy to kulminacja wielu niekorzystnych uwarunkowań. Najpierw na kondycji przewoźników odbiła się w znaczący sposób pandemia, a następnie sytuacja ekonomiczna i gospodarcza panująca w naszym kraju. Rosnące opłaty za energię, wzrost cen paliw i materiałów eksploatacyjnych, a także wysokie koszty pracy nie mogły pozostać bez wpływu na sytuację publicznego transportu, w tym Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej.
W mijającym roku działalność Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego kosztowała ponad 79 mln złotych. Szacowany koszt funkcjonowania transportu publicznego w naszym mieście w roku 2023 to już 91 mln złotych. Ta sytuacja wymaga bezwzględnego podjęcia działań optymalizacyjnych.
Decyzją Prezydenta Miasta Miejski Zakład Komunikacyjny nie pójdzie w ślady innych organizatorów transportu publicznego w naszym regionie i nie podniesie cen biletów, choć takie rozwiązanie wydaje się najbardziej naturalnym krokiem w obecnej sytuacji. Dzięki utrzymaniu cen przejazdów na dotychczasowym poziomie samorząd zamierza nadal promować komunikację miejską i zachęcać mieszkańców do korzystania z niej.
Nie zmienia to faktu, że poszukiwanie oszczędności jest konieczne. Zwłaszcza, że zgodnie z założonymi planami dopłata do funkcjonowania komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej wyniesie w przyszłym roku około 66 mln złotych. Środki te pochodzić będą, oczywiście, z Budżetu Miasta.
Należy podkreślić, że transport zbiorowy organizowany przez miasta, w tym przez Bielsko-Białą, nie może liczyć na wsparcie z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, z którego korzysta np. Komunikacja Beskidzka.
Jak zatem zamierzamy optymalizować działalność Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego? Będziemy przede wszystkim kontynuować rozpoczęte w tym roku zmiany w rozkładach jazdy poszczególnych linii. Będziemy to robić etapami,
na bieżąco monitorując i oceniając skuteczność wprowadzanych korekt.
Jedną z pierwszych zmian wprowadzonych wraz z początkiem 2023 r. będzie likwidacja jednej z dwóch linii pracowniczych do zakładu Proseat przy ul. Szklanej. Mowa o linii P1. Utrzymana zostanie natomiast na dotychczasowych zasadach linia P2. Pasażerowie, którzy do tej pory korzystali z likwidowanej linii, nadal będą mogli dojechać na ul. Szklaną, ale w ramach podróży łączonej z przesiadką z linii nr 7, 10 lub 16 na przystankach „Piastowska Starostwo Powiatowe”, „Wyspiańskiego Starostowo Powiatowe” oraz z linii nr 24 na przystanku „Sobieskiego Piastów Śląskich”.
O kolejnych zmianach w sieci komunikacyjnej na terenie Bielska-Białej będziemy informować na bieżąco.
Zastępca Prezydenta
Piotr Kucia