Już pod koniec bieżącego roku pasażerowie komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej otrzymają możliwość zakupu biletów w dedykowanym Portalu Pasażera, w ramach którego powstanie m.in. sklep internetowy umożliwiający zakup biletów okresowych (począwszy od 7‑dniowych) oraz moduł obsługi wniosków i reklamacji. Zakupione przez sklep internetowy bilety będą dostępne w telefonach pasażerów w postaci kodu QR.
Kolejną nowością, która zostanie wprowadzona początkiem 2023 r. będzie nowoczesny system kasowników mobilnych — łącznie 176 urządzeń zamontowanych we wszystkich autobusach MZK (w autobusach przegubowych po 2 szt. kasowników, w pozostałych pojazdach jeden kasownik). Kasowniki będą umożliwiały obsługę płatności zbliżeniowych za pomocą kart płatniczych — a cały proces zakupu będzie opierał się poprzez mechanizm tokenizacji numeru karty, bez konieczności generowania dodatkowych kodów lub wydruku biletu w formie papierowej. Po dokonaniu transakcji na ekranie kasownika pojawi się komunikat o pomyślnym przeprowadzeniu transakcji zakupu biletu. Podczas kontroli biletów po przyłożeniu karty do czytnika kontrolerskiego wyświetlona zostanie informacja o ważności biletu.
- Dzisiaj czas to pieniądz, dlatego obsługa tego systemu z punktu widzenia pasażera będzie prosta i szybka. Wystarczy, że po wejściu do pojazdu wybierzemy liczbę i rodzaj biletów, które chcemy zakupić, a następnie przyłożymy do kasownika kartę, telefon bądź zegarek. Bilet ma formę wirtualną i jest przypisany do środka płatniczego, z którego korzystamy – tłumaczył prezes zarządu MZK Hubert Maślanka.
- Zmiana, która została zapoczątkowana w bielskiej komunikacji miejskiej, wpisuje się w trend obserwowany w całej Europie. To po prostu wygoda. Nie trzeba zastanawiać się, gdzie kupić bilet, bo to oczywiste, że możemy zrobić to w internecie lub w danym środku komunikacji. Liczymy się też z tym, że będziemy musieli walczyć z przyzwyczajeniami pasażerów, tłumaczyć i wyjaśniać wszelkie wątpliwości. Ale jesteśmy na to gotowi – deklarował zastępca prezydenta Bielska-Białej Przemysław Kamiński.
Wprowadzane zmiany to wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów. Na przestrzeni ostatnich lat odnotowywany jest duży wzrost sprzedaży biletów za pomocą aplikacji mobilnych. Z roku na rok rośnie również liczba transakcji bezgotówkowych w biletomatach i punktach obsługi pasażera.
- To w pełni bezpieczne rozwiązanie oparte na zaawansowanych technologiach – mówił prezes firmy Mera Systemy Adam Filutowski. — W wielu miastach dostarczaliśmy podobne systemy, ale jeszcze nie spotkaliśmy się z systemem tak zaawansowanym, zarówno pod kątem bezpieczeństwa i wydajności, ale też funkcjonalności. Cieszymy się na tę współpracę – podkreślał prezes.
12 lipca 2022 r. podpisana została umowa z firmą Mera Systemy Sp. z o.o. na stworzenie i wdrożenie systemu nowego kanału dystrybucji biletów. W ramach zamówienia dostarczone zostanie również 25 czytników kontrolerskich, które przyspieszą proces kontroli biletów. Koszt inwestycji to prawie 4 mln zł brutto.
Zdjęcia: Paweł Sowa/Wydział Prasowy UMBB