Wyremontowane przystanki autobusowe przy ul. Górskiej

Miejs­ki Zarząd Dróg w Biel­sku-Białej zakończył remont przys­tanków auto­bu­sowych przy ul. Górskiej w ramach pro­jek­tu „Budowa i rozbu­dowa prze­jść dla pieszych w rejonie skrzyżowa­nia ul. Górskiej z ul. Dojaz­dową w Bielsku-Białej”.

W ramach przed­miotowej inwest­y­cji wybu­dowane zostały nowe per­ony przys­tankowe, na których zas­tosowano tzw. krawężni­ki per­onowe. Ich ksz­tałt pozwala na bezpośred­ni pod­jazd auto­busu do per­onu przys­tankowego, a także zapo­b­ie­ga niszcze­niu opon w przy­pad­ku najecha­nia na krawężnik. Na górnej płaszczyźnie krawężników zas­tosowano ryflowaną powierzch­nię anty­pośl­iz­gową, która znacznie popraw­ia bez­pieczeńst­wo w trak­cie wsi­ada­nia i wysi­ada­nia z auto­busów, szczegól­nie dla osób starszych i pasażerów ze szczegól­ny­mi potrze­ba­mi. Dodatkowo wzdłuż krawędzi per­onów zamon­towana została anty­pośl­iz­gowa kost­ka inte­gra­cyj­na z wypustka­mi ułatwia­ją­ca osobom niewidomym bez­pieczne oczeki­wanie i poruszanie się po per­onie przystankowym.

Na przys­tanku Górs­ka Bul­wary Młodoś­ci (94) kier. cen­trum została zamon­towana nowa wia­ta przys­tankowa, nato­mi­ast na przys­tanku Górs­ka Bul­wary Młodoś­ci (95) kier. Stra­con­ka wyre­mon­towana i odmalowana przez Wydzi­ał Komu­nikacji została doty­chcza­sowa konstrukcja. 

Dojś­cie do per­onów przys­tankowych zapew­ni­a­ją nowe chod­ni­ki łączące dwa prze­jś­cia dla pieszych (w tym jed­no nowe), które zostały wynie­sione pon­ad grunt i posi­ada­ją naw­ierzch­nię prze­puszczal­ną, dzię­ki czemu ingerenc­ja w naw­ierzch­nię ograniczyła się do głębokoś­ci 15 cen­tymetrów, nie uszkadza­jąc i nie przeci­na­jąc korzeni drzew zlokali­zowanych wzdłuż ul. Górskiej. Prze­jś­cia dla pieszych zostały doświ­et­lone dodatkowy­mi lam­pa­mi z oprawa­mi LED.

Inwest­y­c­ja nie przewidy­wała budowy zatok przys­tankowych z uwa­gi na konieczność wycin­ki kilku­nas­tu drzew oraz potrze­bę uspoko­je­nia ruchu w obrę­bie skrzyżowa­nia, a tym samym poprawę bez­pieczeńst­wa niechro­nionych uczest­ników ruchu dro­gowego korzys­ta­ją­cych z pob­lis­kich prze­jść dla pieszych.

Uspoko­je­nie ruchu w okoli­cach prze­jść dla pieszych oraz przys­tanków auto­bu­sowych jest istot­nym czyn­nikiem na rzecz poprawy bez­pieczeńst­wa ruchu dro­gowego w świ­etle now­eliza­cji ustawy Pra­wo o ruchu dro­gowym – wprowadze­nie pier­wszeńst­wa pieszych wchodzą­cych na prze­jś­cie dla pieszych przed pojaz­da­mi. Brak zato­ki auto­bu­sowej wpły­wa również na znaczne skróce­nie cza­su obsłu­gi przys­tanku przez zatrzy­mu­ją­cy się na nim auto­bus (elim­i­nac­ja dodatkowego cza­su niezbęd­nego na ponowne włącze­nie się do ruchu w trak­cie wyjaz­du z zato­ki), a tym samym zmniejsze­nie cza­su prze­jaz­du pomiędzy sąsiadu­ją­cy­mi przys­tanka­mi, co z kolei jest istot­nym czyn­nikiem dla pasażerów podróżu­ją­cych komu­nikacją miejską.

Polecane posty