Raport z konsultacji społecznych projektu pn. “Publiczny Transport Zbiorowy w Bielsku-Białej 2020+”

konsultacje społeczne raport
kon­sul­tac­je społeczne raport

15 sty­cz­nia 2020 r. zakończyły się trwa­jące pon­ad miesiąc kon­sul­tac­je społeczne pro­jek­tu pn. „Pub­liczny trans­port zbiorowy w Biel­sku-Białej 2020+”, pod­czas których zebrane zostały łącznie 483 uwa­gi i wnios­ki od 194 wniosko­daw­ców (przed­siębior­ców, rad osiedli, mieszkańców oraz pasażerów MZK).

W przed­staw­ionym pro­jek­cie pn. „Pub­liczny trans­port zbiorowy w Biel­sku-Białej 2020+” zapro­ponowane zostały zmi­any w układzie sieci komu­nika­cyjnej (wydłuże­nia, skróce­nia linii, lik­widac­ja linii nier­en­townych, zmi­ana tras prze­jazdów oraz pętli koń­cowych), syn­chro­niza­c­ja rozkładów jazdy w głównych rejonach trans­portowych mias­ta oraz na pod­sta­wowych cią­gach komu­nika­cyjnych oraz propozy­c­je zmi­an wdroże­niowych w zakre­sie nowych stan­dard­ów infor­ma­cji pasażer­skiej oraz rozwiązań z zakre­su inżynierii ruchu, a także propozy­c­je w zakre­sie prze­bu­dowy pętli i przys­tanków auto­bu­sowych oraz zmi­an w stosowanym aktu­al­nie nazewnictwie przys­tanków komunikacyjnych. 

Kon­sul­tac­je społeczne pro­jek­tu rozpoczęły się 6 grud­nia 2019 r. i trwały do 15 sty­cz­nia 2020 r., jed­nakże aż do koń­ca lutego br. kierowane były wnios­ki i uwa­gi, które pomi­mo zakończenia ter­minu kon­sul­tacji zostały roz­pa­tr­zone ORAZ uwzględ­nione w przed­miotowym Rapor­cie. Pon­ad­to zor­ga­ni­zowane zostały trzy spotka­nia z mieszkań­ca­mi (w dni­ach 18 grud­nia 2019 r., 8 sty­cz­nia 2020 r. oraz 15 sty­cz­nia 2020 r.) – prowad­zone w formie dia­logu, zebra­nia uwag oraz pomysłów, w których udzi­ał wzięło 18 osób. Na wniosek Rady Osied­la Karpack­iego zostało zor­ga­ni­zowane dodatkowe spotkanie kon­sul­ta­cyjne, które odbyło się w dniu 28 sty­cz­nia 2020 r. Pon­ad­to udziel­nych zostało 87 szczegółowych wyjaśnień i infor­ma­cji tele­fon­icznych doty­czą­cych założeń projektu. 

Infor­ma­c­je o pro­jek­cie opty­mal­iza­cji oraz prowad­zonych kon­sul­tac­jach – zostały zamieszc­zone na stron­ie inter­ne­towej komunikacja.bielsko.pl w dedykowanej zakład­ce „opty­mal­iza­c­ja”, jak również na stronach inter­ne­towych: Urzę­du Miejskiego w Biel­sku-Białej, Miejskiego Zarzą­du Dróg w Biel­sku-Białej, w Mag­a­zynie Samorzą­dowym „W Biel­sku-Białej” oraz w licznych lokalnych medi­ach inter­ne­towych, a także w postaci ogłoszeń zamieszc­zonych na głównych przys­tankach komunikacyjnych.

Z dużą apro­batą mieszkańców przyjęte zostały przed­staw­ione w pro­jek­cie koncepcje: 

  • prze­tra­sowa­nia linii nr 7 i 16 w Wapi­eni­cy (skierowanie auto­busów linii nr 7 do pętli Wapi­eni­ca Zapo­ra oraz linii nr 16 do pętli Wapi­eni­ca Dzwonkowa, przy jed­noczes­nym prze­tra­sowa­niu jed­nej z ist­nieją­cych linii 20 lub 52 przez ul. Dzwonkową); 
  • wydłuże­nie linii 17, 31, 56 do przys­tanku Warsza­wska Dworzec (znaczne zwięk­sze­nie możli­woś­ci prze­si­ad­kowych na głównym węźle komunikacyjnym);
  • połączenia linii nr 26 i 27 w lin­ię okrężną łączącą ze sobą dwa osied­la: Białą Krakowską oraz Lipnik.

Znacz­na część otrzy­manych wniosków doty­czyła uru­chomienia nowych – bezpośred­nich połączeń komu­nika­cyjnych pomiędzy poszczegól­ny­mi rejon­a­mi trans­portowy­mi mias­ta oraz uru­chomienia dodatkowych kursów na ist­nieją­cych lini­ach komunikacyjnych. 

Napłynęły również liczne uwa­gi i wnios­ki w zakre­sie uru­chomienia dodatkowych kursów w godz­i­nach wiec­zornych, kursów linii noc­nych, uelasty­cznienia obow­iązu­jącej tary­fy bile­towej oraz wprowadzenia nowych kanałów płat­noś­ci, a także liczne propozy­c­je w zakre­sie zmi­any nazewnict­wa przys­tanków auto­bu­sowych. Wszys­tkie te propozy­c­je będą w dal­szym ciągu anal­i­zowane i w miarę możli­woś­ci sukcesy­wnie wdrażane.

Jed­nakże z uwa­gi na ogranic­zone możli­woś­ci budże­towe Gminy Biel­sko-Biała, jak również trud­noś­ci kadrowe na rynku pra­cy w grupie zawodowej kierow­ców auto­busów – cześć z wnie­sionych pos­tu­latów nie może zostać zre­al­i­zowana na chwilę obecną. 

Nato­mi­ast wąt­pli­woś­ci ze strony mieszkańców były kierowane wobec przed­staw­ionego pro­jek­tu lik­widacji linii nr 28 (w zami­an za którą planowano uru­chomie­nie dodatkowych kursów linii nr 30 w relacji Osiedle Karpack­ie – Warsza­wska Dworzec oraz zwięk­sze­nie częs­totli­woś­ci kur­sowa­nia linii nr 15 w obrę­bie Osied­la Wojs­ka Pol­skiego). Prob­lematy­ka lik­widacji przed­miotowej linii niejed­nokrot­nie pojaw­iała się w otrzymy­wanej kore­spon­dencji oraz częs­to była głównym tem­atem w trak­cie prowad­zonych rozmów kon­sul­ta­cyjnych z mieszkań­ca­mi. Z uwa­gi na liczne wnios­ki mieszkańców oraz po przeprowadze­niu grun­townej anal­izy zasad­noś­ci utrzy­ma­nia przed­miotowego połączenia – kur­sowanie linii nr 28 zostanie zachowane na obec­nej trasie prze­jaz­du (rozważa się nato­mi­ast jedynie prze­niesie­nie częś­ci kursów do linii nr 30). Roz­pa­tr­zone zostanie także utrzy­manie tras prze­jazdów linii nr 3, 32 oraz 56 w doty­chcza­sowym ksz­tał­cie. Wszys­tkie zebrane mate­ri­ały, wnios­ki, uwa­gi oraz propozy­c­je zostały szczegółowo przeanal­i­zowane i zebrane w przed­miotowym Rapor­cie zbior­czym (wraz z anal­izą zasad­noś­ci real­iza­cji pos­tu­latów), na pod­staw­ie którego przed­staw­iony zostanie docelowy pro­jekt zmi­an w komu­nikacji miejskiej (wer­s­ja 2.0 pro­jek­tu pn. „Pub­liczny trans­port zbiorowy w Biel­sku-Białej 2020+”).

Załączni­ki:
Tabela 1 – Raport z wniosków i uwag zgłos­zonych w postaci mailowej oraz pisem­nej;
Tabela 2 – Raport z wniosków i uwag złożonych w trak­cie spotkań kon­sul­ta­cyjnych (18.12.2019 r., 08.01.2020 r., 15.01.2020 r.);
Tabela 3 – Raport z wyjaśnień i infor­ma­cji udzielanych telefonicznie.

Polecane posty